• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact

Brexit: 6 knelpunten bedrijf bij een ‘no deal’

Brexit: 6 knelpunten bedrijf bij een ‘no deal’
30/12/2018Actueel

Het Verenigd Koninkrijk (VK) zal de Europese Unie verlaten per 29 maart 2019. Als er dan geen akkoord ligt tussen de twee partijen (no deal), zullen ze vanaf dat moment gaan handelen volgens de basisregels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De gevolgen daarvan kunnen groot zijn.

Als ondernemer krijgt u bijvoorbeeld te maken met:

1. Hoge importheffingen

In een no-deal-scenario maakt het VK geen deel meer uit van de interne markt en de douane-unie en zijn er ook geen specifieke handelsafspraken gemaakt met de EU. Het VK wordt dan een zogenoemd derde land. Voor goederen die u in- of uitvoert, betaalt u dan dezelfde heffingen als ondernemers uit andere landen waarmee geen extra afspraken zijn gemaakt. Deze heffingen zijn per product bepaald en kunnen erg hoog zijn. Een overzicht vindt u op de site van de WTO.

2. Andere btw-procedures

Ook de procedures voor btw zullen bij een no deal veranderen. U kunt bij de Belastingdienst of bij de Douane nagaan welke btw-regelingen dan voor u gelden en wanneer en aan wie u in dit scenario btw moet afdragen.

3. De meest vergaande douaneprocedures

U krijgt bij een no deal veel meer met de Douane te maken dan voorheen als u zakendoet met het VK. De Douane heeft een stappenplan ontwikkeld dat inzichtelijk maakt wat u daarvoor moet doen. Zorg bijvoorbeeld dat u tijdig een EORI-nummer hebt.

4. Veranderingen voor certificaten en intellectueel eigendom

Na de Brexit kunnen bijvoorbeeld intellectuele eigendomsrechten vervallen in het VK. En certificaten moeten worden omgezet naar een EU-keuringsinstantie. Via de Brexit Impact Scan krijgt u informatie over wat voor welk certificaat geldt.

5. Verlies van markttoegang

Voor diensten gelden bij een no deal de afspraken uit de General Agreement on Trade in Services (GATS). Dit kan betekenen dat u straks geen diensten meer kunt aanbieden of afnemen op de Britse markt. Ga vast na wat dit voor uw onderneming kan betekenen en wat uw alternatieven zijn.

6. Registratie Britse werknemers

Heeft u Britse werknemers in dienst? Zij moeten in elk geval voor 29 maart 2019 staan ingeschreven bij de Basisregistratie Personen in hun gemeente. Leg daarvoor nu al contact met de IND.

Tip! Misschien doet u zelf niet rechtstreeks zaken in of met het VK, maar uw toeleveranciers of afnemers wel. Ga tijdig met hen in gesprek over wie welke verantwoordelijkheid neemt in welk Brexit-scenario. Eventuele risico’s hoeven immers niet allemaal bij één partij te liggen.

Bron:SRA

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Hoe viert u een fiscaal vriendelijk sinterklaasfeest?
  • Dit jaar nog snel dividend uitkeren?
  • Controleer de beschikking premie Whk 2020
  • Nieuwe subsidieregeling voor scholing bij mkb
  • Haal het maximale uit de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
  • Wetsvoorstel minimumbeloning zzp’ers gepubliceerd
  • Europese Commissie: grens BTW-vrijstelling flink omhoog
  • Fiscus wijst nogmaals op wettelijke verplichting van tonen BTW-nummer
  • Belastingdienst start met nieuw btw-identificatienummer
  • Belastingdienst start verscherpt toezicht Wet DBA
  • Kabinet werkt aan betere bescherming schuldeisers bij turboliquidaties
  • Belastingvrije bonus aan personeel?
  • Voorkomen bijtelling auto? Zware bewijslast
  • Effectieve belastingdruk VPB afgelopen decennium fors gedaald
  • Reiskostenvergoeding blijft behouden voor leasefietsers
  • Verlaging zelfstandigenaftrek valt ongunstig uit voor goedverdienende ondernemers
  • Belastingplan 2020
  • WAB to do: verruimde ketenregeling
  • Nieuw besluit reisbureauregeling; on a trip to nowhere?
  • Dekkingsgraad pensioenfondsen opnieuw omlaag
  • Hypotheek aflossen? Denk aan peildatum vermogensbelasting
  • Meer rechtszaken door lagere aftrek alimentatie
  • Wat houdt de nieuwe MKB verzuim-ontzorgverzekering in?
  • 2022: geen spaartaks tot € 440.000
  • Kleineondernemersregeling? Aanmelden voor 20 november
  • Belastingplan 2020: vpb niet, zelfstandigenaftrek wel omlaag
  • Vragen over: bijtelling voor een fiets van de zaak
  • Online BV oprichten vanaf 2021 een verplichte optie voor ondernemers
  • Wat bepaalt uw sectorindeling?
  • Prinsjesdag 2019: verwachte wijzigingen in de loonheffingen
  • Wat betekent het pensioenakkoord voor u?
  • Invoering van het UBO register 2020: is uw onderneming er klaar voor?
  • Invoering UBO-register: wat betekent dit?
  • Fiscus licht nieuwe kleineondernemersregeling toe
  • Factuurtips voor de horecaondernemer
  • Wat te doen met de leaseauto bij ontslag werknemer?
  • Aanpassing vermogensrendementsheffing niet eerder dan 2021
  • Kabinet wil verbod op contante betalingen vanaf € 3.000
  • ‘Trek huur- en koop van huis fiscaal gelijk’
  • Kosten aanschaf airco aftrekbaar?
  • Inloggen met eHerkenning
  • Veelgestelde vraag: Gebruikelijk-loonregeling bij de startende ondernemer
  • Personenvennootschap in nieuwe jas?
  • Minimumtarief voor ZZP’ers vanaf 2021
  • Wat betekent de WAB voor U?
  • Kabinet introduceert subsidie van 1.000 tot 2.000 euro voor bijscholing
  • Accountants snakken naar regelgeving voor cryptomunten
  • Fiscus scherpt handhaving wet DBA aan
  • Werknemers verliezen wettelijke vakantiedagen per 1 juli 2019
  • Resultaten toezichtsplan arbeidsrelaties – vaak onjuist handelen
  • MKB voldoet nog niet aan eisen AVG
  • Vof met overheersende vennoot is schijnconstructie
  • Onbelaste jubileumuitkering mag pas na 25 jaar
  • Winst doorverkochte woningen belast bij dga
  • Letselschadevergoeding onbelast?
  • AOW-leeftijd stijgt te snel
  • Dga’s en ondernemers komen meer onder de loep van de fiscus
  • Per 1 juli 2019 wettelijk minimumloon 1,23% hoger
  • Opdrachtgever mag schieten op nieuwe webmodule zzp’ers
  • Kabinet gaat twee maanden betaald ouderschapsverlof invoeren
  • Alimentatie naar vijf jaar: ‘Dat kan leiden tot minder vechtscheidingen’
  • Betaalde belasting is geen gift
  • Klap voor Nederlandse brievenbusfirma’s door uitspraak Europees Hof
  • Rechter beëindigt ‘slapend’ dienstverband: transitievergoeding!
  • Nieuwe kleineondernemersregeling vanaf 1 januari 2020
  • Veel weerstand tegen aanpak excessief lenen bij eigen bv
  • Zes bv’s, dus zes keer gebruikelijk loon dga
  • Moet u grote donaties nu openbaar maken?
  • Arbeidsmarktwet: wat gaat er wel en niet door?
  • Controle aangiften: bestaat wel recht op zelfstandigenaftrek?
  • Voor- en nadelen van de youngtimer
  • Europees Parlement zet Nederland op lijst met belastingparadijzen
  • Vof vereist redelijke gelijkwaardigheid partners
  • Kwart miljoen bv’s te laat met deponeren jaarstukken
  • Een check op de AVG!
  • Verlaagd btw-tarief digitale publicaties waarschijnlijk vanaf 1 januari 2020
  • Grote donaties moeten openbaar worden
  • Reële rente bij hypothecaire lening aan uw kind
  • Kabinet verruimt werkkostenregeling voor mkb
  • Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
  • Start het nieuwe jaar met administratieve schoonmaak
  • Verdeel vermogen in box 3 slim
  • Nieuwe vaders in Europese Unie krijgen recht op tien dagen kraamverlof
  • Rechter: Bezorgers Deliveroo zijn geen zzp’ers maar schijnzelfstandigen
  • Deur open voor ontslagvergoeding arbeidsongeschikte
  • Voorwaarden overbruggingsregeling transitievergoeding aangepast
  • Belastingvrij schenken in 2019
  • Eindelijk wat schot in inhoud opvolger Wet DBA
  • Voorspoedig 2019!
  • Btw-aftrek op bouwkosten door zonnepanelen?
  • Brexit: 6 knelpunten bedrijf bij een ‘no deal’
  • Eenmanszaken krijgen allemaal nieuw btw-identificatienummer
  • Partneralimentatie gaat van twaalf naar vijf jaar
  • Overbruggingsregeling ontslagvergoeding kleine werkgever soepeler
  • Paniek in de pensioenpolder
  • Toetsrente hypotheken voor eerste kwartaal 5 procent
  • Nederlandse bedrijven vaak te laat met deponeren jaarrekening
  • FISCUS KAN CAMERA’S NIET GEBRUIKEN VOOR CONTROLE ZAKELIJKE RIJDERS
  • Waar is uw bedrijf voor de btw gevestigd?
  • Oude lening gebruiken voor nieuwe woning?

Tags

administratie belastingen EU Europees fiscaal Gemeente huisartsen Internet kosten loonaangifte multinationals nza pensioen personeel praktijk techbedrijven vlaktaks wetgeving

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Kantoor Bergen op Zoom

Bezoekadres
De Roembrandt
Boerenverdriet 20
4613 AK Bergen op Zoom

0164 - 245115

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2019 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign