• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact

Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren

Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren
30/04/2020Actueel

Door de coronacrisis verkeert wellicht een aantal van uw klanten in financiële moeilijkheden. Toch moet u hen tijdig factureren, anders kunt u problemen krijgen met de fiscus.

Factuurplicht

Onder meer als u goederen en diensten aan andere ondernemers levert, bent u in beginsel verplicht een factuur te sturen. Dit moet uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

Klant in moeilijkheden

Door de coronacrisis heeft u wellicht goederen en diensten geleverd aan klanten die nu in financiële moeilijkheden verkeren. Toch moet u ook hen tijdig een factuur sturen, anders kunt u zelf problemen krijgen met de fiscus.

Uitstel van betaling

Het staat u vrij uw klanten al dan niet extra leverancierskrediet te geven en bijvoorbeeld een betaaltermijn van twee maanden te bieden in plaats van één maand. Het is natuurlijk wel van belang dat u daardoor niet zelf in financiële problemen komt, want ook uw financiële verplichtingen lopen waarschijnlijk gewoon door.

Fiscus verleent ‘gratis’ uitstel

Dat u uw factuur pas later betaald krijgt, heeft geen invloed op uw btw-aangifte, ervan uitgaande dat u het factuurstelsel hanteert. U neemt het bedrag van de levering dus gewoon op in het aangiftetijdvak waarin u de factuur stuurt.

U hoeft de daarin begrepen btw overigens niet direct te betalen, want desgevraagd kunt u vanwege de coronacrisis voor een periode van drie maanden uitstel van betaling aanvragen. Dit moet online, met behulp van uw DigiD-code. U betaalt slechts 0,01% rente op jaarbasis.

Factuur wordt niet betaald, wat nu?

Heeft u een factuur gestuurd en ziet het ernaar uit dat deze niet betaald wordt, dan kunt u de btw terugvragen zodra zeker is dat uw vordering (gedeeltelijk) niet wordt betaald. De fiscus gaat hiervan uit wanneer uiterlijk één jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum die u met uw klant bent overeengekomen, de factuur niet is betaald.

Let op! Als geen betalingstermijn is vastgelegd, dan geldt hiervoor de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur door uw klant.

Hoe btw terugvragen?

Het bedrag van de teruggaaf verwerkt u in de aangifte over het tijdvak waarin de oninbaarheid is ontstaan of waarin de termijn van één jaar is verstreken. U vult het bedrag dat u terugvraagt in als negatieve omzet en negatieve btw bij vraag 1a of vraag 1b van uw btw-aangifte.

Wordt de factuur alsnog voldaan?

Op het moment dat de factuur na het terugvorderen van de btw alsnog wordt betaald, moet u het bedrag aan omzet en btw in de eerstvolgende btw-aangifte weer opnieuw aangeven.

Pas op met lening

Kan uw klant de factuur niet betalen en vraagt hij u om dit om te zetten in een lening, dan dient u de btw wel gewoon af te dragen. Pas hiermee dus op!

Bron: SRA

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Meer tijd voor aanvraag definitieve berekening NOW 1
  • Fors deel NOW-steun terugbetalen? Minister beantwoordt Kamervragen
  • Vijlbrief denkt aan versoepelde afbetaling belastingschulden
  • Kabinet verhoogt TVL en voorraadsubsidie
  • Is bezwaar WOZ-waarde in uw geval nuttig?
  • Aangifte erf- en schenkbelasting 2021 online per 1 maart
  • NOW3: omzetdaling op concernniveau van 30% naar 20%
  • Meldpunt voor achterstallige betalingen
  • Sluitende kilometeradministratie niet altijd vereist
  • Wat verandert er in de werkkostenregeling?
  • Transitievergoeding bij ontslag: wanneer wel en niet verplicht?
  • Nieuw: Baangerelateerde investeringskorting
  • TVL fors verruimd, starters moeten nog wachten
  • Pilot webmodule beoordeling arbeidsrelatie gestart
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2021
  • Nieuwe rekenhulp btw en de auto
  • Bijzonder uitstel van betaling?
  • Recht op thuiswerken beter wettelijk verankerd
  • Hoe zien de loonstrookjes er in 2021 uit?
  • Vrijstelling overdrachtsbelasting voor starters en doorstromers
  • De belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2021
  • Kan de werkgever vaccinatie van een werknemer eisen?
  • Aftrekbaarheid partneralimentatie verlaagd vanaf 2020
  • Wat is een aanzegtermijn?
  • Beperkte bereikbaarheid
  • Vragen en antwoorden over gerichte vrijstellingen en de vrije ruimte
  • Tussenstand NOW 3: na twee weken 30.000 aanvragen
  • Einde belastingvrije reiskostenvergoeding per 1 januari 2021
  • Volgend jaar extra belastingvrij schenken
  • Uitgebreide Tegemoetkoming Vaste Lasten gaat van start
  • Voorlopig geen handhaving bij verkapt dienstverband
  • Vergoeding eHerkenning via online formulier
  • Rittenregistratie houdt geen stand voor rechter
  • Dit jaar nog belastingvrij schenken?
  • Nieuwe UWV-uitvoeringsregels ontslagprocedure en ontslag
  • Dga, hanteer zakelijke voorwaarden bij lening bij uw bv
  • Ondernemers vrezen dat aanvulling steunpakket onvoldoende is
  • Alle informatie over aanvragen NOW 3 op een rij
  • Heeft de Wet arbeidsmarkt in balans flexibele arbeidsrelaties onaantrekkelijk gemaakt?
  • Onbelaste bonus via de werkkostenregeling: hoe doe je dat?
  • Kabinet beperkt verliesverrekening
  • Top 10 fiscale voorstellen Belastingplan 2021
  • Ondernemers krijgen langer de tijd om belastingschuld terug te betalen
  • Ministerraad stemt in met wetsvoorstel plan van aanpak witwassen
  • Steun in Tweede Kamer voor derde steunpakket
  • Het UBO-register is er, werk aan de winkel voor de adviseur
  • Kabinet wil af van vermogenstoets in steunregeling zzp’ers
  • Vrije ruimte werkkostenregeling omhoog én omlaag
  • NOW 1, NOW 2 en NOW 3 – Koolmees beantwoordt Kamervragen
  • Auto van de zaak én fiets van de zaak: hoe zit het?
  • Teruggaaf buitenlandse btw; onderneem vóór 1 oktober actie
  • Belastinguitstel dit jaar gehandhaafd
  • NOW terugbetalen of niet? Check het online
  • ‘Noodsteun 3.0 loopt tot ver in 2021 door, wel afzwakking’
  • Onzakelijke lening komt dga duur te staan
  • Hypotheekrentes al enkele maanden stabiel na grillige start van het jaar
  • Betaalt werkgever of werknemer voor thuisquarantaine?
  • Welke verklaring heeft u nodig voor de NOW?
  • Na vakantie in quarantaine: wie betaalt het loon door?
  • Verruiming aftrek scholingskosten van transitievergoeding
  • Wet excessief lenen eigen vennootschap uitgesteld naar 2023
  • Corona | Run op BV’s door angst voor tweede golf
  • Langer partnerverlof vanaf 1 juli: ‘Dit kan voor een cultuuromslag zorgen’
  • Mogelijkheden bij einde bijzonder uitstel van belastingbetaling
  • Er komt een nieuwe ondernemingsvorm: 5 eisen waaraan de maatschappelijke bv moet voldoen
  • Dga: maximaal lenen bij eigen bv kan tot 2023
  • Wetsvoorstel minimumtarief zzp’er van de baan
  • Verlengen bijzonder uitstel betalen belasting vanaf 29 juni ook online
  • Corona | MKB kan dinsdag TVL aanvragen
  • Eerste Kamer neemt wetsvoorstel UBO-register aan
  • Vijlbrief schrapt voorgenomen aanpassing box 3-heffing
  • NOW en de horeca: minister licht uitwerking toe
  • Kabinet beslist eind augustus over derde steunronde
  • Corona | Belastingmaatregelen verlengd: alle aanpassingen op een rij
  • Hoge Raad: KIA in principe onder vennoten verdelen
  • Ontslag via UWV: hoe zit het precies?
  • Eerste aanhouding wegens fraude met coronasteun
  • Ondergrens accountantsverklaring NOW-regeling bekend
  • Meerderheid werknemers wil na corona blijven thuiswerken
  • Corona: btw bij uitgifte voucher en kortingsbon
  • Mondkapjes tijdelijk zonder btw
  • Kabinet breidt lijst van bedrijven die 4.000 euro voor coronacrisis krijgen uit
  • Nieuwe belastingmaatregelen vanwege de coronacrisis
  • Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting
  • Vaste reiskostenvergoedingen kunnen onbelast doorlopen
  • Kunt u een arbeidscontract beëindigen bij de NOW?
  • Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren
  • Aanwijzing massaal bezwaar box 3 over belastingjaar 2019
  • Eerste twee maanden ouderschapsverlof vanaf augustus 2022 deels betaald
  • Verzoek Belastingdienst: doe op tijd loonaangifte!
  • Corona | NOW-aanvraag: geen eHerkenning maar loonheffingennummer
  • Aanvraag steunmaatregel € 4.000 gestart
  • Inkomensnood? Nieuwe regels tijdelijke bijstand zzp’er
  • Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis
  • Coronacrisis: vakantiegeld later uitbetalen moet kunnen
  • Meeste noodloketten ondernemers en zzp’ers zijn na afgelopen weekend open
  • Coronavirus: verruimde BMKB-regeling voor ondernemers versneld open
  • Bereikbaarheid in verband met corona-virus
  • Loonkostenvoordeel voor oudere werknemer: hoe zit dat?
  • Transitievergoeding – wanneer minder of niet betalen?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Kantoor Bergen op Zoom

Bezoekadres
De Roembrandt
Boerenverdriet 20
4613 AK Bergen op Zoom

0164 - 245115

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2021 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign