• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact

Het UBO-register is er, werk aan de winkel voor de adviseur

Het UBO-register is er, werk aan de winkel voor de adviseur
29/09/2020Actueel

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is het wetsvoorstel over het UBO-register aangenomen. Op 26 september 2020 beschikt Nederland, net als de andere landen van de Europese Unie, over het semi-openbare UBO-register. Niet dat het direct operationeel is, want bestaande BV’s, rechtspersonen en personenvennotschappen krijgen namelijk nog 18 maanden de tijd om de UBO’s in te schrijven. Alleen nieuwe entiteiten zijn namelijk direct verplicht om zich in te schrijven. Is de UBO namelijk nog niet ingeschreven, dan hoeft een wijziging ook niet te worden doorgegeven. Er is derhalve geen sprake van terugwerkende kracht, dus heeft u nog anderhalf jaar de tijd om uw cliënten voor te bereiden en desgewenst nog actie te ondernemen.

Om UBO-registratie te voorkomen ligt het voor de hand om het belang onder de 25% te brengen. Bij vier gelijkwaardige aandeelhouders van ieder 25% hoeft immers geen van hen als UBO te worden geregistreerd. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een aandeelhouder kwalificeert namelijk niet alleen als UBO op grond van het bezit van meer 25% van de aandelen of winstrechten, de ‘bezits-UBO’, maar ook op grond van meer dan 25% stemrechten, de ‘zeggenschaps-UBO’. Het begrip UBO is hierbij zeer breed gedefinieerd. Het checken van aandeelhoudersovereenkomsten en statuten is derhalve zeker aan te raden. Daarnaast kan ook de feitelijke situatie aanleiding geven tot kwalificatie als UBO. Blijkt bijvoorbeeld in een familiebedrijf met vier of meer gelijkwaardige aandeelhouders “vaders wil altijd wet te zijn”, dan is vader de UBO ondanks dat dit nergens is geformaliseerd.

Pas wanneer er geen ‘echte’ UBO is, kom je uit bij de ‘pseudo’-UBO. Bij een BV of andere rechtspersoon zijn dit de statutaire bestuurders. Op zich komt dit vreemd over. De bestuurder is immers geen ‘owner’, maar de regel is nu éénmaal dat elke entiteit in het UBO-register een UBO moet opgeven. Dit voelt nog vreemder bij stichtingen die in het geheel geen eigenaren kunnen hebben. Doorgaans moeten dan het gehele bestuur als pseudo-UBO worden opgevoerd. Is er echter bijvoorbeeld een Raad van Toezicht dat de statuten kan wijzigen of heeft een commissie uit het bestuur deze bevoegdheid, dan zijn dit de UBO’s.

Een ander aandachtspunt is dat een UBO altijd een natuurlijke persoon moet zijn. Van elke BV moet namelijk de UBO wordt geregistreerd, dus niet alleen van de topholding. Voor het bepalen van de UBO moet derhalve door de gehele structuur heen worden gekeken. Ook een STAK voorkomt niet de inschrijving als UBO. Certificaathouders met een belang van meer dan 25% kwalificeren als bezits-UBO. Pas bij vier certificaathouders met belangen van 25% wordt het bestuur van de STAK als pseudo-UBO ingeschreven.

Het UBO-register krijgt een vergelijkbare vormgeving en is op eenzelfde manier toegankelijk als het handelsregister en wordt eveneens beheerd door de Kamer van Koophandel. Het is nog even afwachten of er een apart uittreksel komt voor het UBO-register of dat de UBO wordt vermeld op  het bekende uittreksel uit het handelsregister. Hiermee zal in ieder geval de naam van de UBO openbaar zijn, de geboortemaand en -jaar, nationaliteit en woonstaat. Let wel in de inschrijfformulieren zal veel meer informatie worden gevraagd. In een afgeschermd deel dat alleen toegankelijk is voor opsporingsinstanties worden ook zaken als BSN en adres geregistreerd. Ook worden hier de stukken gearchiveerd op basis waaruit het belang van de UBO blijkt. Met het inschrijfformulier moet u namelijk ook stukken als bijvoorbeeld statuten, maatschaps- en firma-overeenkomsten en aandeelhoudersovereenkomsten. De exacte omvang van het belang van de UBO is niet zichtbaar. Er wordt namelijk gewerkt met drie bandbreedtes van ieder 25%. Tevens wordt de aard van het belang vermeld: bezit, zeggenschap of pseudo.

Al met al werk aan de winkel voor de adviseur. Hoewel formeel het bestuur de UBO moet inschrijven, zal deze zich naar mijn idee vaak wenden tot zijn adviseur voor advies en informatie.

Accountancyvanmorgen
Drs Jeroen. J.A. Knol – O4& Partners Private Office

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Meer tijd voor aanvraag definitieve berekening NOW 1
  • Fors deel NOW-steun terugbetalen? Minister beantwoordt Kamervragen
  • Vijlbrief denkt aan versoepelde afbetaling belastingschulden
  • Kabinet verhoogt TVL en voorraadsubsidie
  • Is bezwaar WOZ-waarde in uw geval nuttig?
  • Aangifte erf- en schenkbelasting 2021 online per 1 maart
  • NOW3: omzetdaling op concernniveau van 30% naar 20%
  • Meldpunt voor achterstallige betalingen
  • Sluitende kilometeradministratie niet altijd vereist
  • Wat verandert er in de werkkostenregeling?
  • Transitievergoeding bij ontslag: wanneer wel en niet verplicht?
  • Nieuw: Baangerelateerde investeringskorting
  • TVL fors verruimd, starters moeten nog wachten
  • Pilot webmodule beoordeling arbeidsrelatie gestart
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2021
  • Nieuwe rekenhulp btw en de auto
  • Bijzonder uitstel van betaling?
  • Recht op thuiswerken beter wettelijk verankerd
  • Hoe zien de loonstrookjes er in 2021 uit?
  • Vrijstelling overdrachtsbelasting voor starters en doorstromers
  • De belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2021
  • Kan de werkgever vaccinatie van een werknemer eisen?
  • Aftrekbaarheid partneralimentatie verlaagd vanaf 2020
  • Wat is een aanzegtermijn?
  • Beperkte bereikbaarheid
  • Vragen en antwoorden over gerichte vrijstellingen en de vrije ruimte
  • Tussenstand NOW 3: na twee weken 30.000 aanvragen
  • Einde belastingvrije reiskostenvergoeding per 1 januari 2021
  • Volgend jaar extra belastingvrij schenken
  • Uitgebreide Tegemoetkoming Vaste Lasten gaat van start
  • Voorlopig geen handhaving bij verkapt dienstverband
  • Vergoeding eHerkenning via online formulier
  • Rittenregistratie houdt geen stand voor rechter
  • Dit jaar nog belastingvrij schenken?
  • Nieuwe UWV-uitvoeringsregels ontslagprocedure en ontslag
  • Dga, hanteer zakelijke voorwaarden bij lening bij uw bv
  • Ondernemers vrezen dat aanvulling steunpakket onvoldoende is
  • Alle informatie over aanvragen NOW 3 op een rij
  • Heeft de Wet arbeidsmarkt in balans flexibele arbeidsrelaties onaantrekkelijk gemaakt?
  • Onbelaste bonus via de werkkostenregeling: hoe doe je dat?
  • Kabinet beperkt verliesverrekening
  • Top 10 fiscale voorstellen Belastingplan 2021
  • Ondernemers krijgen langer de tijd om belastingschuld terug te betalen
  • Ministerraad stemt in met wetsvoorstel plan van aanpak witwassen
  • Steun in Tweede Kamer voor derde steunpakket
  • Het UBO-register is er, werk aan de winkel voor de adviseur
  • Kabinet wil af van vermogenstoets in steunregeling zzp’ers
  • Vrije ruimte werkkostenregeling omhoog én omlaag
  • NOW 1, NOW 2 en NOW 3 – Koolmees beantwoordt Kamervragen
  • Auto van de zaak én fiets van de zaak: hoe zit het?
  • Teruggaaf buitenlandse btw; onderneem vóór 1 oktober actie
  • Belastinguitstel dit jaar gehandhaafd
  • NOW terugbetalen of niet? Check het online
  • ‘Noodsteun 3.0 loopt tot ver in 2021 door, wel afzwakking’
  • Onzakelijke lening komt dga duur te staan
  • Hypotheekrentes al enkele maanden stabiel na grillige start van het jaar
  • Betaalt werkgever of werknemer voor thuisquarantaine?
  • Welke verklaring heeft u nodig voor de NOW?
  • Na vakantie in quarantaine: wie betaalt het loon door?
  • Verruiming aftrek scholingskosten van transitievergoeding
  • Wet excessief lenen eigen vennootschap uitgesteld naar 2023
  • Corona | Run op BV’s door angst voor tweede golf
  • Langer partnerverlof vanaf 1 juli: ‘Dit kan voor een cultuuromslag zorgen’
  • Mogelijkheden bij einde bijzonder uitstel van belastingbetaling
  • Er komt een nieuwe ondernemingsvorm: 5 eisen waaraan de maatschappelijke bv moet voldoen
  • Dga: maximaal lenen bij eigen bv kan tot 2023
  • Wetsvoorstel minimumtarief zzp’er van de baan
  • Verlengen bijzonder uitstel betalen belasting vanaf 29 juni ook online
  • Corona | MKB kan dinsdag TVL aanvragen
  • Eerste Kamer neemt wetsvoorstel UBO-register aan
  • Vijlbrief schrapt voorgenomen aanpassing box 3-heffing
  • NOW en de horeca: minister licht uitwerking toe
  • Kabinet beslist eind augustus over derde steunronde
  • Corona | Belastingmaatregelen verlengd: alle aanpassingen op een rij
  • Hoge Raad: KIA in principe onder vennoten verdelen
  • Ontslag via UWV: hoe zit het precies?
  • Eerste aanhouding wegens fraude met coronasteun
  • Ondergrens accountantsverklaring NOW-regeling bekend
  • Meerderheid werknemers wil na corona blijven thuiswerken
  • Corona: btw bij uitgifte voucher en kortingsbon
  • Mondkapjes tijdelijk zonder btw
  • Kabinet breidt lijst van bedrijven die 4.000 euro voor coronacrisis krijgen uit
  • Nieuwe belastingmaatregelen vanwege de coronacrisis
  • Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting
  • Vaste reiskostenvergoedingen kunnen onbelast doorlopen
  • Kunt u een arbeidscontract beëindigen bij de NOW?
  • Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren
  • Aanwijzing massaal bezwaar box 3 over belastingjaar 2019
  • Eerste twee maanden ouderschapsverlof vanaf augustus 2022 deels betaald
  • Verzoek Belastingdienst: doe op tijd loonaangifte!
  • Corona | NOW-aanvraag: geen eHerkenning maar loonheffingennummer
  • Aanvraag steunmaatregel € 4.000 gestart
  • Inkomensnood? Nieuwe regels tijdelijke bijstand zzp’er
  • Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis
  • Coronacrisis: vakantiegeld later uitbetalen moet kunnen
  • Meeste noodloketten ondernemers en zzp’ers zijn na afgelopen weekend open
  • Coronavirus: verruimde BMKB-regeling voor ondernemers versneld open
  • Bereikbaarheid in verband met corona-virus
  • Loonkostenvoordeel voor oudere werknemer: hoe zit dat?
  • Transitievergoeding – wanneer minder of niet betalen?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Kantoor Bergen op Zoom

Bezoekadres
De Roembrandt
Boerenverdriet 20
4613 AK Bergen op Zoom

0164 - 245115

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2021 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign