• Contact
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact

Meerderheid werknemers wil na corona blijven thuiswerken

Meerderheid werknemers wil na corona blijven thuiswerken
29/05/2020Actueel

Veel medewerkers willen na de coronacrisis niet terug naar kantoor. Een meerderheid is gehecht geraakt aan thuiswerken. Accountants- en administratiekantoren zullen zich op dit ‘nieuwe normaal’ moeten inrichten.

Meerderheid tevreden

Ruim driekwart van de Nederlanders met een kantoorbaan werkt meer vanuit huis sinds de coronacrisis. Het gros ervaart dat als overwegend positief. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse volwassenen, dat is uitgevoerd door marketing- en mediabureau Mediaxplain in opdracht van cybersecuritybedrijf Kaspersky. Nationale Vacaturebank en Intermediair ondervroegen 1000 Nederlanders. 49 Procent wil ook na de coronacrisis voor een deel blijven thuiswerken. De voordelen die ze ervaren zijn onder meer dat ze zonder reistijd meer ruimte hebben hun eigen tijd in te delen (61 procent). 29 procent geeft aan het fijn te vinden meer tijd te hebben voor het gezin. 43 procent kan zich thuis ook beter concentreren. Onder mensen met kinderen is dit percentage een stuk lager: slechts 13 procent heeft er thuis zijn aandacht beter bij dan op kantoor.

2,5 dagen is grens

Ook voor de coronacrisis werkten Nederlanders al regelmatig vanuit huis, gemiddeld één dag per week. Dat was meer uitzondering dan regel en doorgaans een vrijwillige keuze. Door de coronacrisis hebben ook degenen die nog niet eerder vanachter de computer thuis hun werkdag doorbrachten, noodgedwongen kennisgemaakt met werken op afstand en bijvoorbeeld teamoverleg per video. Overigens is en blijft vooral werk dat hoofdzakelijk achter de computer wordt gedaan, geschikt voor thuiswerken. Daarbij valt te denken aan kenniswerkers zoals accountants, ingenieurs en wetenschappers. Bestuurskundige Hanna de Vries promoveerde in oktober 2018 op telewerk door ambtenaren. Over het algemeen voelden de overheidsfunctionarissen zich meer geïsoleerd en minder betrokken op dagen dat zij vanuit huis werkten. Het vaak geclaimde voordeel van thuiswerken, namelijk meer bevlogenheid van medewerkers bij de organisatie waar ze werkzaam zijn, bleek –opvallend genoeg– niet aanwezig. Volgens De Vries is 2,5 dagen thuiswerken per week de kritische grens. Wordt het langer, zoals nu, dan kan thuiswerken de relatie met collega’s schaden. Ook overdracht van kennis verloopt via het sociale verkeer op werkplekken.

Managers moeten veranderen

Ook vergaderen via video heeft zijn grenzen vergeleken met bij elkaar komen in een vergaderruimte, zegt Wim Pullen, onderzoeker bij het Centre for People and Building (CfPB). Hij verwacht dat werknemers na de crisis gemiddeld twee dagen per week zullen thuiswerken. In het Reformatorisch Dagblad voorspelt hij dat managers grote moeite zullen hebben om leiding te geven aan medewerkers die meer digitaal dan fysiek aanwezig zijn. ‘Veel managers zeggen: als ik de medewerker zie, kan ik langslopen en vragen stellen. Van medewerkers horen we dat zij hun leidinggevende soms al drie, vier weken niet meer hebben gesproken. Uit ons onderzoek blijkt dat 80 procent van de managers zegt goede afspraken te hebben met hun medewerkers. Terwijl slechts 30 procent van de medewerkers zich daarin herkent; de rest dus niet. Daarin valt op dat managers het ”even langslopen” hebben vervangen voor ”afspraken maken.” Of chefs het lastiger vinden om hun personeel meer op eindresultaten aan te sturen dan op taken, moet het onderzoek nog uitwijzen.

Dresscode

Thuiswerk verandert ook opvattingen over de juiste professionele dresscode. Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit van Tilburg, ziet dat in digitale vergaderingen iedereen zich langzaamaan steeds meer casual kleedt. Op zijn Twitterpagina plaatste hij een korte poll waar ruim 130 mensen op reageerden. De vraag luidde: als je straks weer naar je werk mag, draag je dan dezelfde kleding als vóór de coronacrisis? Of juist netter of toch meer casual? De helft van de respondenten zegt zijn gedrag niet te veranderen, maar opvallender: ruim veertig procent stelt dat ze ook na de coronacrisis meer casual gekleed zal gaan. Voor een deel van de werknemers is dit echter een nieuwe bron van ergernis. Ongeveer de helft van de Nederlanders ergert zich aan collega’s die tijdens een digitaal overleg onverzorgd voor de camera zitten. Dit meldt de website VPNdiensten.nl op basis van een peiling onder ruim 1500 werkenden. Ook storen veel mensen zich aan collega’s die te laat aanhaken voor een videocall en aan collega’s die voor de camera eten. Verder is een slechte internetverbinding vaak een bron van ongenoegen.

Bron: Accountancyvanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Meer tijd voor aanvraag definitieve berekening NOW 1
  • Fors deel NOW-steun terugbetalen? Minister beantwoordt Kamervragen
  • Vijlbrief denkt aan versoepelde afbetaling belastingschulden
  • Kabinet verhoogt TVL en voorraadsubsidie
  • Is bezwaar WOZ-waarde in uw geval nuttig?
  • Aangifte erf- en schenkbelasting 2021 online per 1 maart
  • NOW3: omzetdaling op concernniveau van 30% naar 20%
  • Meldpunt voor achterstallige betalingen
  • Sluitende kilometeradministratie niet altijd vereist
  • Wat verandert er in de werkkostenregeling?
  • Transitievergoeding bij ontslag: wanneer wel en niet verplicht?
  • Nieuw: Baangerelateerde investeringskorting
  • TVL fors verruimd, starters moeten nog wachten
  • Pilot webmodule beoordeling arbeidsrelatie gestart
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2021
  • Nieuwe rekenhulp btw en de auto
  • Bijzonder uitstel van betaling?
  • Recht op thuiswerken beter wettelijk verankerd
  • Hoe zien de loonstrookjes er in 2021 uit?
  • Vrijstelling overdrachtsbelasting voor starters en doorstromers
  • De belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2021
  • Kan de werkgever vaccinatie van een werknemer eisen?
  • Aftrekbaarheid partneralimentatie verlaagd vanaf 2020
  • Wat is een aanzegtermijn?
  • Beperkte bereikbaarheid
  • Vragen en antwoorden over gerichte vrijstellingen en de vrije ruimte
  • Tussenstand NOW 3: na twee weken 30.000 aanvragen
  • Einde belastingvrije reiskostenvergoeding per 1 januari 2021
  • Volgend jaar extra belastingvrij schenken
  • Uitgebreide Tegemoetkoming Vaste Lasten gaat van start
  • Voorlopig geen handhaving bij verkapt dienstverband
  • Vergoeding eHerkenning via online formulier
  • Rittenregistratie houdt geen stand voor rechter
  • Dit jaar nog belastingvrij schenken?
  • Nieuwe UWV-uitvoeringsregels ontslagprocedure en ontslag
  • Dga, hanteer zakelijke voorwaarden bij lening bij uw bv
  • Ondernemers vrezen dat aanvulling steunpakket onvoldoende is
  • Alle informatie over aanvragen NOW 3 op een rij
  • Heeft de Wet arbeidsmarkt in balans flexibele arbeidsrelaties onaantrekkelijk gemaakt?
  • Onbelaste bonus via de werkkostenregeling: hoe doe je dat?
  • Kabinet beperkt verliesverrekening
  • Top 10 fiscale voorstellen Belastingplan 2021
  • Ondernemers krijgen langer de tijd om belastingschuld terug te betalen
  • Ministerraad stemt in met wetsvoorstel plan van aanpak witwassen
  • Steun in Tweede Kamer voor derde steunpakket
  • Het UBO-register is er, werk aan de winkel voor de adviseur
  • Kabinet wil af van vermogenstoets in steunregeling zzp’ers
  • Vrije ruimte werkkostenregeling omhoog én omlaag
  • NOW 1, NOW 2 en NOW 3 – Koolmees beantwoordt Kamervragen
  • Auto van de zaak én fiets van de zaak: hoe zit het?
  • Teruggaaf buitenlandse btw; onderneem vóór 1 oktober actie
  • Belastinguitstel dit jaar gehandhaafd
  • NOW terugbetalen of niet? Check het online
  • ‘Noodsteun 3.0 loopt tot ver in 2021 door, wel afzwakking’
  • Onzakelijke lening komt dga duur te staan
  • Hypotheekrentes al enkele maanden stabiel na grillige start van het jaar
  • Betaalt werkgever of werknemer voor thuisquarantaine?
  • Welke verklaring heeft u nodig voor de NOW?
  • Na vakantie in quarantaine: wie betaalt het loon door?
  • Verruiming aftrek scholingskosten van transitievergoeding
  • Wet excessief lenen eigen vennootschap uitgesteld naar 2023
  • Corona | Run op BV’s door angst voor tweede golf
  • Langer partnerverlof vanaf 1 juli: ‘Dit kan voor een cultuuromslag zorgen’
  • Mogelijkheden bij einde bijzonder uitstel van belastingbetaling
  • Er komt een nieuwe ondernemingsvorm: 5 eisen waaraan de maatschappelijke bv moet voldoen
  • Dga: maximaal lenen bij eigen bv kan tot 2023
  • Wetsvoorstel minimumtarief zzp’er van de baan
  • Verlengen bijzonder uitstel betalen belasting vanaf 29 juni ook online
  • Corona | MKB kan dinsdag TVL aanvragen
  • Eerste Kamer neemt wetsvoorstel UBO-register aan
  • Vijlbrief schrapt voorgenomen aanpassing box 3-heffing
  • NOW en de horeca: minister licht uitwerking toe
  • Kabinet beslist eind augustus over derde steunronde
  • Corona | Belastingmaatregelen verlengd: alle aanpassingen op een rij
  • Hoge Raad: KIA in principe onder vennoten verdelen
  • Ontslag via UWV: hoe zit het precies?
  • Eerste aanhouding wegens fraude met coronasteun
  • Ondergrens accountantsverklaring NOW-regeling bekend
  • Meerderheid werknemers wil na corona blijven thuiswerken
  • Corona: btw bij uitgifte voucher en kortingsbon
  • Mondkapjes tijdelijk zonder btw
  • Kabinet breidt lijst van bedrijven die 4.000 euro voor coronacrisis krijgen uit
  • Nieuwe belastingmaatregelen vanwege de coronacrisis
  • Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting
  • Vaste reiskostenvergoedingen kunnen onbelast doorlopen
  • Kunt u een arbeidscontract beëindigen bij de NOW?
  • Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren
  • Aanwijzing massaal bezwaar box 3 over belastingjaar 2019
  • Eerste twee maanden ouderschapsverlof vanaf augustus 2022 deels betaald
  • Verzoek Belastingdienst: doe op tijd loonaangifte!
  • Corona | NOW-aanvraag: geen eHerkenning maar loonheffingennummer
  • Aanvraag steunmaatregel € 4.000 gestart
  • Inkomensnood? Nieuwe regels tijdelijke bijstand zzp’er
  • Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis
  • Coronacrisis: vakantiegeld later uitbetalen moet kunnen
  • Meeste noodloketten ondernemers en zzp’ers zijn na afgelopen weekend open
  • Coronavirus: verruimde BMKB-regeling voor ondernemers versneld open
  • Bereikbaarheid in verband met corona-virus
  • Loonkostenvoordeel voor oudere werknemer: hoe zit dat?
  • Transitievergoeding – wanneer minder of niet betalen?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Kantoor Bergen op Zoom

Bezoekadres
De Roembrandt
Boerenverdriet 20
4613 AK Bergen op Zoom

0164 - 245115

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2021 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign