• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen

Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
26/09/2023Actueel

De regering heeft op 19 september bekendgemaakt wat de belastingplannen zijn op het gebied van de autobelastingen.

Nu moeten deze uiteraard nog aangenomen worden door de Tweede en de Eerste Kamer, dus het is niet 100% zeker dat ze doorgaan. Toch zet fiscaal jurist en autobelastingspecialist Heleen Elbert de belangrijkste wijzigingen alvast voor je op een rij:

Reiskostenvergoeding omhoog

Vorig jaar werden we op Prinsjesdag al verblijd met een verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding (de gerichte vrijstelling) van 19 naar 21 cent. Per 1 januari aanstaande zou deze vergoeding omhoog gaan naar 22 cent. Volgens de huidige plannen gaat deze vergoeding in januari nog verder omhoog, namelijk naar 23 cent per zakelijke kilometer. Deze verhoging werkt ook door naar de andere reiskostenvergoedingen, zoals de vergoeding voor ziekenbezoek, de vergoeding voor vrijwilligerswerk en natuurlijk ook naar de aftrekpost die je als ondernemer kunt claimen bij het gebruik van een privévervoermiddel voor de zaak.

Regeling rondom OV-kaarten versimpeld

Wanneer je niet met de auto reist maar met het openbaar vervoer, kan jouw baas je een OV-abonnement of OV-kortingskaart geven of ter beschikking stellen (uit te lenen). Heb je zelf een OV-kaart? Dan kan jouw baas je daarvoor een vergoeding geven. De belastingregels die daarvoor gelden zijn op dit moment redelijk ingewikkeld, maar deze worden per 1 januari sterk versimpeld: per die datum mag de baas jou belastingvrij een OV-kaart geven, vergoeden of ter beschikking stellen, op voorwaarde dat je die kaart dan wel eens voor zakelijke ritten gebruikt. Hiervoor komt een gerichte vrijstelling in de werkkostenregeling.

Oldtimervrijstelling beperkt

Rijd je in een oldtimer auto, dan kun je gebruik maken van een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting wanneer de oldtimer 40 jaar of ouder is. Deze leeftijdsgrens was vroeger lager, dus voor een aantal auto’s geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2028 bereiken de auto’s uit de overgangsregeling de leeftijd van 40 jaar. De regering wil de oldtimervrijstelling per die datum versoberen. In de praktijk betekent dit dat je deze vrijstelling dan alleen nog maar mag gebruiken voor auto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 1988.

Verhoging BPM-voet per 2025

Koop je als particulier een elektrische of andere nulemissieauto, dan kun je onder voorwaarden gebruik maken van de SEPP. De SEPP is een subsidie die je mogelijk krijgt wanneer je een nieuwe of gebruikte auto koopt mits je die aanmeldt op www.rvo.nl en mits er op dat moment nog voldoende geld in de subsidiepot zit. Om deze subsidiepot gevuld te houden, wordt het BPM- basisbedrag, de BPM-voet, per 1 januari 2025 verhoogd met 200 euro.

Vervallen BPM-vrijstelling geldtransport

Dat de BPM-vrijstelling voor gewone bestelauto’s komt te vervallen per 1 januari 2025, is vorig jaar al bekend gemaakt. Per 1 januari 2026 komt ook de BPM-vrijstelling voor geldtransportauto’s te vervallen. Hierdoor hoopt men de geldtransportbedrijven over te halen om gebruik te gaan maken van elektrisch vervoer.

Kwarttarief kampeerauto’s van de baan

Wanneer je een kampeerauto hebt, kun je op dit moment nog gebruik maken van een aantrekkelijk motorrijtuigenbelastingtarief. Je hoeft namelijk maar 25% te betalen. Verhuur je de kampeerauto bedrijfsmatig? Dan krijg je maar 50% korting. Dit verschil gaat verdwijnen. In de toekomst ga je voor kampeerauto’s 50% motorrijtuigenbelasting betalen, ongeacht of je deze bedrijfsmatig verhuurd of niet.

Aanpassing autogas tarief

Rijdt jouw auto op autogas? Houd dan ook even de wetgeving in de gaten. Ook dit speciale tarief wordt aangepast.

Versoepeling buitenlandse auto

Word je als inwoner van Nederland in Nederland betrapt achter het stuur van een buitenlandse auto en heb je daar geen vrijstelling voor? Dan kan de Belastingdienst je een naheffingsaanslag opleggen met boete. Deze naheffingsaanslag is nu meestal vijf (!) jaar aan motorrijtuigenbelasting, tenzij je aannemelijk kunt maken dat je niet die hele vijf jaar in Nederland hebt gereden. Dat is in de praktijk een stuk moeilijker dan het lijkt. Omdat niet iedereen op de hoogte is van dit soort regels heeft men besloten om deze wat te versoepelen. Straks is de naheffingsaanslag nog maar één jaar. Dit is een hele verbetering, maar het is natuurlijk nog veel beter om je wel in deze regels te verdiepen en zo te voorkomen dat je zo’n aanslag krijgt.

Versoepeling handelaarskenteken

Maak je als bedrijf gebruik van een handelaarskenteken (de groene kentekenplaten), dan moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Houd je je niet aan alle voorwaarden, dan loop je tegen een forse naheffingsaanslag motorijtuigenbelasting op ter grootte van een jaarbedrag aan motorrijtuigenbelasting. Volgens de huidige plannen gaat deze naheffingsaanslag omlaag naar drie maanden, maar alleen als je deze krijgt omdat je de bijbehorende kentekenpapieren niet in de auto had liggen.

Verduidelijking apk-uitzondering bij schorsing

Laat je het kenteken van jouw auto schorsen, dan hoef je tijdens de schorsing geen motorrijtuigenbelasting te betalen. In ruil daarvoor mag de auto tijdens de schorsing niet op de weg komen. Er geldt een uitzondering wanneer je met deze auto naar de garage moet voor de apk-keuring. Deze uitzondering geldt alleen op de dag van de apk-keuring en dus niet op de dag daarvoor of de dag na de apk-keuring. Om misverstanden te voorkomen wordt dit nog iets duidelijker in de wet gezet.

Motorrijtuigenbelasting bij veranderingen

Wanneer je een motorrijtuig gaat aanpassen, kan het voorkomen dat deze hierdoor onder een andere regeling gaat vallen. Zo kan een bestelauto bijvoorbeeld veranderen in een personenauto of andersom. Op dit moment kun je eventueel nog aan een naheffingsaanslag ontkomen wanneer je bijvoorbeeld kunt laten zien dat niet jij, maar de vorige eigenaar dat motorrijtuig heeft aangepast. Na de voorgestelde aanpassing van de wettekst maakt het niet meer uit wie de aanpassing heeft gedaan en kun jij dus opdraaien voor de aanpassingen die de vorige eigenaar heeft gedaan.

Geen uitzondering meer voor paardenvervoer

Heb je een paardentrailer (meer specifiek: een niet-beroepsmatig gebruikt voertuig dat specifiek is ingericht voor paardenvervoer), dan kun je nu nog genieten van een laag motorrijtuigenbelastingtarief. Als deze belastingplannen doorgaan, ga je per 2026 echter het gewone motorrijtuigenbelastingtarief betalen.

Betalen Naar Gebruik doorgeschoven

Mocht je je afvragen hoe het nu zit met de plannen voor het Betalen Naar Gebruik (BNG): de regering laat het opstellen van deze vervanger van de huidige motorrijtuigenbelasting over aan het volgende kabinet.

Tot slot

Hoewel de belastingplannen uit dit nieuwsbericht op Prinsjesdag zijn aangekondigd, is het niet 100% zeker dat zij ook doorgaan. Houd daarvoor deze website in de gaten. Wij hebben ons uiterste best gedaan om dit Prinsjesdagnieuws zo snel en zo foutloos mogelijk te brengen, maar we aanvaarden geen aansprakelijkheid mocht er in alle haast een foutje zijn ingeslopen.

Bron: Accountancy Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Sterk verruimde lijfrenteruimte, benut de aftrekposten maximaal
  • Europese Commissie past Jaarrekeningrichtlijn aan
  • DBA of VBA – wat maakt het uit?
  • Eigen woning niet meer dan 10% zakelijk gebruikt: verplicht privévermogen
  • IACK: uitstel afschaffing? En aanpassing voor co-ouders
  • Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024
  • Online oprichten bv’s mogelijk vanaf 1 januari 2024
  • 11 (on)gewone manieren om personeel te werven
  • Prinsjesdag 2023: de belangrijkste wetsvoorstellen
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
  • Hoe hoog is de vrije ruimte van de WKR in 2024?
  • AG: ook Wet Rechtsherstel box 3 schendt discriminatieverbod en eigendomsrecht
  • Subsidiepot elektrische auto’s nog voor ruim de helft gevuld
  • Bijtelling elektrische auto blijft gelijk in 2024
  • Vier op de tien zzp’ers zonder financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine
  • Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
  • Zo voorkom je een datalek
  • 10 belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers
  • Pand op de balans, gevaar of kans?
  • Een rechtspersoon beëindigen via de turboliquidatie
  • Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
  • Brief Belastingdienst over intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel coronacrisis
  • Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV)
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Rapport: hoogte reiskostenvergoeding nog voldoende
  • Kleine BTW-ondernemer mag KOR andere lidstaat gaan toepassen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen
  • Lager fictief loon door beperkte inzetbaarheid onvoldoende onderbouwd
  • Kabinet legt concurrentiebeding aan banden
  • De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign