• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten

Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
26/07/2023Actueel

Tijdens een boekencontrole controleert de Belastingdienst je ingediende btw-aangiften en administratie. Het doel is om te bekijken of de ingediende aangiftes correct zijn en of er voldoende btw is afgedragen. In samenwerking met Twinfield vertelt btw-expert Carola van Vilsteren je meer over je rechten en plichten tijdens de boekencontrole.

Aankondiging

De Belastingdienst kondigt een btw-controle meestal aan via een brief. In deze brief staat:

  • Wat de reikwijdte van het onderzoek De inspecteur kan deze reikwijdte uitbreiden als hij van mening is dat de bevindingen tot dusver daar aanleiding voor geven.
  • De periodewaarvoor het onderzoek geldt en of het onderzoek uitgebreid wordt met andere belastingen.
  • Dat een datum en plek voor het onderzoekmoet worden overeengekomen. Dit is vaak bij de onderneming of bij de accountant van de onderneming.

Let op: voorafgaand aan het onderzoek is het verstandig een kennismakingsgesprek te plannen waarin afstemming plaatsvindt over hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en welke informatie in welke vorm aangeleverd moet worden. Hieronder vind je drie tips voor het kennismakingsgesprek:

Drie tips

Tip 1: achterhaal de reden van het onderzoek

Er kunnen diverse redenen zijn. Zo kan er sprake zijn van een normaal boekenonderzoek, maar ook van een onderzoek in de branche, een onderzoek gebaseerd op big data, een onderzoek naar aanleiding van een klikbrief, een normaal bedrijfsbezoek of een derdenonderzoek.

Tip 2: zorg dat alle relevante informatie beschikbaar is

En zorg ervoor dat niet-relevante informatie is gescheiden van relevante informatie.

Tip 3: controleer ook zelf op btw-risico’s

Zijn de btw-aangiften bijvoorbeeld correct ingediend? Klopt de administratie? Weet je of vermoed je dat er wellicht fouten zijn gemaakt? Zo’n controle kan bijvoorbeeld plaatstvinden door een quick scan btw uit te (laten) voeren.

Spelregels

Tijdens het onderzoek gelden een aantal belangrijke spelregels:

Inlichtingenplicht en een administratie- en bezwaarplicht

Als belastingplichtige heb je een inlichtingenplicht en een administratie- en bezwaarplicht. Het niet voldoen aan deze verplichtingen kan ernstige gevolgen hebben. Zo kan daardoor de bewijslast worden omgekeerd en verzwaard. Een ondernemer moet zijn administratie minimaal zeven jaar bewaren en informatie met betrekking tot vastgoed zelfs tien jaar. Het is daarom belangrijk oude administratie op een deugdelijke manier op te slaan/op te bergen. Administratie is een ruim begrip. In principe moet alles wat is opgemaakt, worden verstrekt. Denk hierbij aan inkoop- en verkoopbonnen, mailtjes, bankafschriften, overeenkomsten, agenda-inhoud en urenregistraties. De exacte omvang van de administratie verschilt per bedrijf. Volgens de wet moeten ondernemingen een zodanige administratie voeren, dat daaruit altijd duidelijk hun rechten en verplichtingen ten aanzien van belastingen blijken. Lees ook het blog: Bewaarplicht: 7 punten waar je niet omheen kunt. 

Fair Play en vertrouwensbeginsel

De Belastingdienst is tijdens het onderzoek gebonden aan het fair play-beginsel en het vertrouwensbeginsel. Het vertrouwensbeginsel houdt in dat de ondernemer mag vertrouwen op de juistheid van informatie die de Belastingdienst geeft. Tijdens een boekenonderzoek wordt veel gecorrespondeerd tussen de belastingplichtige en de Belastingdienst. Daarbij neemt de inspecteur soms standpunten in waaruit blijkt dat de Belastingdienst bepaalde zaken op fiscale merites heeft beoordeeld en daar geen gevolgen aan verbindt. Deze standpunten hoeven niet per se expliciet worden ingenomen. Ook impliciete standpunten kunnen soms leiden tot een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel. De Belastingdienst is gebonden aan deze ingenomen standpunten. Ook mag er geen sprake zijn van een fishing expedition. De Belastingdienst mag dus niet zonder richting of doel ‘hengelen’ naar informatie, in de hoop dat zij ergens op stuit.

Controleur op gemak stellen

Het is belangrijk dat de contoleur zich op zijn gemak voelt. Zorg dat de controleur in een opgeruimde en nette kamer wordt ontvangen, waar hij het verdere onderzoek kan uitvoeren. Open de onderzoeksdag met een inleidend gesprek en een kop koffie en leidt de controleur rond. Laat weten aan wie op welke tijdstippen vragen gesteld kunnen worden. Geef correct, maar kort en bondig antwoord op de gestelde vragen. Antwoord bij twijfel over de toelaatbaarheid van de opgevraagde informatie of gestelde vragen, dat het antwoord op het moment niet gegeven kan worden en dat de informatie achterhaald zal worden. Maak aan het einde van de dag duidelijke afspraken met de controleur. Bijvoorbeeld over wanneer een concept-rapport kan worden verwacht, of wanneer de contoleur eventueel nogmaals langskomt.

Conceptrapport

De Belastingdienst legt de bevindingen van het onderzoek vast in een controlerapport. Het is gebruikelijk dat de inspecteur eerst een conceptrapport opstuurt. Het is belangrijk dit rapport goed door te lezen en te reageren op onjuistheden voordat het rapport definitief wordt. In het conceptrapport staan de gevolgen van het onderzoek. Mocht de Belastingdienst een aantal zaken hebben gevonden die niet juist zijn, dan worden correcties, naheffingsaanslagen of zelfs boetes aangekondigd in het controlerapport. Nadat het controlerapport een definitieve status heeft, volgen de eventuele naheffingsaanslagen. Tegen deze beschikking kan bezwaar gemaakt worden.

 

Bron: Accountancy Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Prinsjesdag 2023: de belangrijkste wetsvoorstellen
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
  • Hoe hoog is de vrije ruimte van de WKR in 2024?
  • AG: ook Wet Rechtsherstel box 3 schendt discriminatieverbod en eigendomsrecht
  • Subsidiepot elektrische auto’s nog voor ruim de helft gevuld
  • Bijtelling elektrische auto blijft gelijk in 2024
  • Vier op de tien zzp’ers zonder financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine
  • Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
  • Zo voorkom je een datalek
  • 10 belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers
  • Pand op de balans, gevaar of kans?
  • Een rechtspersoon beëindigen via de turboliquidatie
  • Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
  • Brief Belastingdienst over intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel coronacrisis
  • Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV)
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Rapport: hoogte reiskostenvergoeding nog voldoende
  • Kleine BTW-ondernemer mag KOR andere lidstaat gaan toepassen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen
  • Lager fictief loon door beperkte inzetbaarheid onvoldoende onderbouwd
  • Kabinet legt concurrentiebeding aan banden
  • De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve
  • Belastingplan 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon
  • Werkgever vergoedt abonnement fiets – bijtelling van toepassing?
  • Een datalek: wat is het en wat moet je doen als je er een ontdekt?
  • 7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
  • Belastingplan 2023
  • Andere in het Belastingplan 2023 voorgestelde maatregelen zijn onder meer
  • Kabinet stelt box 3-belasting over werkelijk rendement uit tot 2026
  • Wijziging arbeidswetgeving: wat zijn de civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign