• Contact
  • Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountans
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

De belangrijkste vragen over het UBO-register

De belangrijkste vragen over het UBO-register
30/08/2021Actueel

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Meer dan 1,5 miljoen organisaties moeten hun UBO’s inschrijven in het UBO-register. Wat is een UBO en krijgt jouw organisatie ook te maken met het UBO-register? Lees hier de 5 belangrijkste vragen en antwoorden.

1. Wat is een UBO?

Iedere organisatie heeft 1 of meer UBO’s. UBO’s zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van of zeggenschap hebben over een organisatie. Denk aan mensen die meer dan 25% van de aandelen hebben in een bv. Of mensen die meer dan 25% eigendomsbelang hebben in een vof, of meer dan 25% stemrecht bij een statutenwijziging van een stichting.

Wil je weten wie de UBO’s van jouw organisatie zijn? Dit bepaal je als organisatie zelf; KVK adviseert hier niet in. We bieden je wel informatie over hoe je bepaalt wie de UBO’s van je organisatie zijn, en welke documenten je daarbij nodig hebt:

  • UBO’s bepalen van een bv, nv, Europese nv of Europese cv
  • UBO’s bepalen van een stichting
  • UBO’s bepalen van een cv, vof, maatschap, EESV of rederij
  • UBO’s bepalen van een vereniging, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij

2. Moet ik UBO’s inschrijven?

Of je UBO’s in moet schrijven hangt af van de rechtsvorm van je organisatie.

Organisaties die UBO’s moeten inschrijven

Heeft je organisatie één van de volgende rechtsvormen, dan ben je verplicht om UBO’s in te schrijven:

  • niet-beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen
  • stichtingen
  • verenigingen:
    • met volledige rechtsbevoegdheid
    • met beperkte rechtsbevoegdheid maar met onderneming
  • onderlinge waarborgmaatschappijen
  • coöperaties
  • personenvennootschappen: maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen
  • rederijen
  • Europese naamloze vennootschappen (SE)
  • Europese coöperatieve vennootschappen (SCE)
  • Europese economische samenwerkingsverbanden die volgens hun statuten hun zetel in Nederland hebben (EESV)

Kerkgenootschappen zijn ook verplicht UBO’s in te schrijven. Het is nog onbekend wanneer dit mogelijk is; als dit bekend is worden de kerkgenootschappen hierover geïnformeerd.

Organisaties die niet hoeven inschrijven

Heeft je organisatie één van de volgende rechtsvormen, dan heb je geen opgaveplicht:

  • eenmanszaken
  • beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen
  • 100% dochters van beursgenoteerde vennootschappen
  • verenigingen van eigenaars
  • rechtspersonen in oprichting
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven
  • publiekrechtelijke rechtspersonen
  • overige privaatrechtelijke rechtspersonen, waaronder historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes)

Buitenlandse rechtspersonen

Buitenlandse rechtspersonen, zoals een Ltd of GmbH, en buitenlandse rechtspersonen die alleen vestigingen in Nederland hebben (‘branch offices’) hoeven geen UBO’s in te schrijven in Nederland. Dat moeten ze in het land van oprichting doen.

3. Hoe schrijf ik UBO’s in?

Sinds 27 september 2020 moeten organisaties UBO’s inschrijven.

Heb je een bestaande organisatie?

Je schrijft de UBO’s in met een online UBO-opgave. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie UBO-opgave doen.

Start je een nieuwe organisatie?

Je schrijft je startende organisatie en de UBO’s daarvan in tijdens het registratieproces aan de balie bij KVK, of bij de notaris. Daarbij gebruik je UBO-formulieren. Je kunt de UBO’s van je nieuwe organisatie niet online inschrijven.

4. Waarom is er een UBO-register ingesteld?

Het UBO-register draagt bij aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Het UBO-register maakt transparanter wie aan de touwtjes trekt bij organisaties die in Nederland zijn opgericht. Zo kunnen mensen hun financieel-economische criminaliteit niet meer verhullen achter Nederlandse organisaties. Daarnaast kun je, door de openbaarheid van het register, beter geïnformeerd besluiten met wie je zaken doet.

Het register komt voort uit Europese regelgeving. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. In Nederland is het beheer van het UBO-register belegd bij KVK.

5. Wie mag de gegevens van geregistreerde UBO’s bekijken?

KVK gaat zorgvuldig om met de gegevens van UBO’s. We verwerken deze gegevens volgens de richtlijnen van de AVG.

Wettelijk is bepaald dat een deel van de UBO-gegevens openbaar is. Iedereen mag deze gegevens inzien. Het gaat om de volgende gegevens:

  • voor- en achternaam
  • geboortemaand en geboortejaar
  • nationaliteit
  • woonland
  • het belang dat een UBO in een organisatie heeft

UBO-gegevens inzien

Wil je de UBO-gegevens van een organisatie inzien? Bestel dan online een KVK uittreksel UBO-register. Hiervoor heb je een toegangscode nodig die je eenvoudig kunt aanvragen. Het KVK uittreksel UBO-register is ook te bestellen via KVK Dataservice.

Afgeschermde persoonsgegevens van UBO’s

Als een UBO minderjarig is of onder politiebescherming, curatele of bewindvoering staat, dan kunnen de persoonsgegevens afgeschermd worden. In het KVK uittreksel UBO-register staan dan alleen het belang en de omvang van het belang van deze UBO. Wwft-instellingen met een financiële taak en bevoegde autoriteiten kunnen de afgeschermde gegevens wel blijven inzien, ondanks de afscherming.

Niet openbaar

Een deel van de UBO-gegevens , zoals geboorteplaats, geboortedag en woonadres, is niet openbaar. Alleen bevoegde autoriteiten – zoals het Openbaar Ministerie – mogen deze gegevens inzien. Zij gebruiken dit om onderzoek te doen naar het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering.

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve
  • Belastingplan 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon
  • Werkgever vergoedt abonnement fiets – bijtelling van toepassing?
  • Een datalek: wat is het en wat moet je doen als je er een ontdekt?
  • 7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
  • Belastingplan 2023
  • Andere in het Belastingplan 2023 voorgestelde maatregelen zijn onder meer
  • Kabinet stelt box 3-belasting over werkelijk rendement uit tot 2026
  • Wijziging arbeidswetgeving: wat zijn de civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten?
  • Het ‘Wetsvoorstel excessief lenen bij de eigen vennootschap’ in het kort
  • Kleineondernemersregeling gebruiken
  • Opdrachtgever moet zelfstandigheid zzp’er bewijzen
  • Volksbank gaat kosten klantonderzoek doorberekenen aan zakelijke klant
  • Tijdelijke regeling UBO-register verlengd tot 1 januari 2023
  • Gedupeerden spaartaks geïnformeerd over teruggaaf
  • Aanvulling op besluit rechtsherstel box 3, ter voorkoming van dubbele belasting
  • ‘Achilleshiel van maatschappij’, zes oorzaken van personeelstekort
  • Verbod op nevenwerkzaamheden 2022: wat mag (straks) nog?
  • Alles over debiteuren en snel je geld krijgen
  • Maatregelen kabinet tegen belastingontwijking en belastingontduiking
  • Mobiele telefoon: gerichte vrijstelling als mobiel noodzakelijk is voor werk
  • Stand van zaken box 3: rechtsherstel, overbrugging en nieuw stelsel
  • Zonnepanelen op het dak van uw woning: wat met verschuldigde en aftrekbare btw in 2022 en met het btw-nultarief per 01.01.2023?
  • Meerderheid Kamer voor extra uitstel tot 7 jaar voor belastingschuld door corona
  • Controle op de verplichte RI&E: wat regelen?
  • Jubelton wordt afgeschaft
  • Invoering van 2 maanden betaald ouderschapsverlof
  • Kabinet haalt streep door nulurencontracten
  • Krijgt u ook problemen met uw (digitale) geheugen?
  • Meer duidelijkheid over rechtsherstel box 3-inkomen
  • Alle drie de grote banken passen spaarrente aan
  • 30%-regeling voor expats onder vuur
  • Werknemer wil personeelsdossier inzien: AVG-recht
  • Kabinet komt met maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte
  • Startersvrijstelling OVB is niet discriminerend
  • Verhoging minimumlonen per 1 juli 2022 en 2024
  • A-G Hoge Raad: maaltijdbezorgers Deliveroo zijn werknemers
  • Voorjaarsnota 2022: forse lastenverhoging voor vermogenden en bedrijven
  • Coronabelastingschuld voor 01.08.2022 aflossen?
  • Uitspraak Hoge Raad: geen compensatie voor niet-bezwaarmakers box 3
  • Spaar-BV: liquideren of (voorlopig) in stand houden?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign