• Contact
  • Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountans
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?

Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
27/03/2023Actueel

Elektrisch rijden is goed voor het milieu. Maar is een elektrische auto ook goed voor je portemonnee? Subsidies, regelingen en het lagere bijtellingspercentage maken de overstap naar elektrisch rijden op het eerste gezicht aantrekkelijk. Toch kan wachten met elektrisch rijden in sommige gevallen logischer zijn. In dit artikel lees je alles over de voor- en nadelen van overstappen op elektrisch vervoer.

Waarom nu overstappen?

Overstappen op elektrisch rijden kan verstandig zijn als je veel in zero-emissiezones komt. En met de verschillende subsidies die er zijn kun je geld besparen.

Emissieloze zones

Elektrisch rijden is voor steeds meer ondernemers noodzaak. Meer dan 25 gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissiezones in. Met je bestelbus op diesel of benzine ben je daar niet meer welkom. Vanaf 1 januari 2025 geldt dat voor bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028.

Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB waarschuwt ondernemers: “Als je een nieuwe bestelbus aanschaft is de komst van zero-emissiezones belangrijke informatie. Al is het maar zodat je de restwaarde kunt inschatten van die goedkopere dieselbus die je ook kunt kopen. Vanaf 2025 wil niemand in en rond steden met zero-emissiezones die nog kopen.” Rijd je veel in en om steden met zulke zones? Elektrisch rijden kan in jouw geval een verstandige keuze zijn.

Heb je een bestel- of vrachtwagen van voor 2025, dan kun je gebruikmaken van de overgangsregeling. Bestelbussen met een emissieklasse van vijf of hoger mogen tot en met 2026 de zero-emissiezones nog in. Voor vrachtwagens loopt deze overgangsregeling door tot en met 2029.

Zo check je je emissieklasse

De emissieklasse zegt iets over hoe schoon je voertuig is. Hoe hoger de emissieklasse, hoe lager de uitstoot van schadelijke stoffen. Je vindt de emissieklasse van je voertuig via de Milieuzonecheck.

Subsidies en regelingen

De overheid moedigt elektrisch rijden aan met regelingen en subsidies. Welke regelingen zijn er allemaal?

SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s

Wil je een elektrische bestelwagen kopen? Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) krijg je maximaal 5.000 euro korting. Dit geldt zowel voor koop als lease. Wil je SEBA aanvragen? Let dan vooraf op het volgende:

  • De bedrijfsauto moet een verkoopprijs van 20.000 euro of meer hebben, exclusief btw. De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum van 5.000 euro.
  • Op de aanvraagdatum mag de auto nog niet geleverd zijn. De auto mag ook nog niet op je naam staan.
  • De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst. Deze mag bij het indienen van de aanvraag nog niet definitief zijn. Als je na de aanvraag toch geen subsidie krijgt, kun je nog besluiten om de auto niet te kopen.

SEBA-subsidie vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je kunt SEBA combineren met andere regelingen zoals MIA en VAMIL.

MIA/VAMIL subsidie

Koop je in 2023 een zakelijke elektrische bestelauto, of ga je er een leasen? Dan profiteer je van 45% investeringsaftrek met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Daarnaast mag je je in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van je investeringskosten afschrijven dankzij de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Hierdoor betaal je dus minder belasting. Voor de MIA/VAMIL moet de bestelauto aan bepaalde eisen voldoen.

De MIA/VAMIL vraag je aan bij RVO. Let op: voor MIA en VAMIL zijn per jaar vaste budgetten beschikbaar en hiervoor geldt: op is op.

Bijtelling zakelijke elektrische auto

Rijd je ook privé in je volledig elektrische zakelijke auto, dan profiteer je in 2023 van een verlaagde bijtelling van 16%. Het maximumbedrag voor de voordelige bijtelling is 30.000 euro van de catalogusprijs. Daarboven betaal je de volledige bijtelling van 22%. Het voordelige bijtellingspercentage blijft gelden voor de eerste vijf jaar. Het gaat in op het moment dat je de auto in gebruik neemt.

De overheid stopt de komende jaren stapsgewijs met de bijtellingsregeling voor elektrisch rijden. Van Eenennaam: “Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, en elektrisch rijden wordt steeds meer de norm. De overheid kan daar dus geen voordeel op blijven geven.” Vanaf 2026 betaal je de volledige bijtelling van 22%.

Waarom wachten met overstappen?

Kiezen voor elektrisch rijden heeft voordelen maar ook nadelen. Zo zijn elektrische auto’s een stuk duurder dan brandstofauto’s. Ook gaan de technologische ontwikkelingen zo snel dat wachten kan lonen.

Kosten elektrische auto

Op dit moment zijn elektrische auto’s nog duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. “De nieuwste elektrische bestelbussen zijn zo’n 50% duurder dan vergelijkbare dieselauto’s. De generatie daarvoor was tot wel twee keer zo duur. Dus het gat is er nog, maar wordt steeds kleiner”, zegt Van Eenennaam. Tweedehands is goedkoper, maar blijkt in de praktijk lastig. “De vraag naar tweedehands elektrische auto’s is nu veel groter dan het aanbod.” Wil of kun je niet kopen, dan is leasen een optie. Het voordeel daarvan is dat je geen onverwachte kosten maakt voor bijvoorbeeld een kapotte accu. Kosten voor onderhoud zitten in de maandprijs verwerkt.

Toch kan kopen een goede investering zijn. “Met alle zero-emissiezones die eraan komen, stijgt waarschijnlijk de vraag naar elektrische bestelbussen. Dit is positief voor de restwaarde van je bus. Als je leaset heeft de leasemaatschappij het voordeel van die hoge restwaarde, niet jij.”

Actieradius wordt groter

De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s staat niet stil. De actieradius wordt steeds groter door nieuwe, verbeterde accu’s. In 2021 was de gemiddelde actieradius 333 kilometer. Ter vergelijking: in 2017 was dit 172 kilometer. Hoe langer je wacht met elektrisch rijden, hoe verder je op een volle accu kunt rijden.

Op het Ondernemersplein vind je meer informatie over elektrisch rijden en de verschillende subsidies en belastingvoordelen.

Bron: KvK

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve
  • Belastingplan 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon
  • Werkgever vergoedt abonnement fiets – bijtelling van toepassing?
  • Een datalek: wat is het en wat moet je doen als je er een ontdekt?
  • 7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
  • Belastingplan 2023
  • Andere in het Belastingplan 2023 voorgestelde maatregelen zijn onder meer
  • Kabinet stelt box 3-belasting over werkelijk rendement uit tot 2026
  • Wijziging arbeidswetgeving: wat zijn de civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten?
  • Het ‘Wetsvoorstel excessief lenen bij de eigen vennootschap’ in het kort
  • Kleineondernemersregeling gebruiken
  • Opdrachtgever moet zelfstandigheid zzp’er bewijzen
  • Volksbank gaat kosten klantonderzoek doorberekenen aan zakelijke klant
  • Tijdelijke regeling UBO-register verlengd tot 1 januari 2023
  • Gedupeerden spaartaks geïnformeerd over teruggaaf
  • Aanvulling op besluit rechtsherstel box 3, ter voorkoming van dubbele belasting
  • ‘Achilleshiel van maatschappij’, zes oorzaken van personeelstekort
  • Verbod op nevenwerkzaamheden 2022: wat mag (straks) nog?
  • Alles over debiteuren en snel je geld krijgen
  • Maatregelen kabinet tegen belastingontwijking en belastingontduiking
  • Mobiele telefoon: gerichte vrijstelling als mobiel noodzakelijk is voor werk
  • Stand van zaken box 3: rechtsherstel, overbrugging en nieuw stelsel
  • Zonnepanelen op het dak van uw woning: wat met verschuldigde en aftrekbare btw in 2022 en met het btw-nultarief per 01.01.2023?
  • Meerderheid Kamer voor extra uitstel tot 7 jaar voor belastingschuld door corona
  • Controle op de verplichte RI&E: wat regelen?
  • Jubelton wordt afgeschaft
  • Invoering van 2 maanden betaald ouderschapsverlof
  • Kabinet haalt streep door nulurencontracten
  • Krijgt u ook problemen met uw (digitale) geheugen?
  • Meer duidelijkheid over rechtsherstel box 3-inkomen
  • Alle drie de grote banken passen spaarrente aan
  • 30%-regeling voor expats onder vuur
  • Werknemer wil personeelsdossier inzien: AVG-recht
  • Kabinet komt met maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte
  • Startersvrijstelling OVB is niet discriminerend
  • Verhoging minimumlonen per 1 juli 2022 en 2024
  • A-G Hoge Raad: maaltijdbezorgers Deliveroo zijn werknemers
  • Voorjaarsnota 2022: forse lastenverhoging voor vermogenden en bedrijven
  • Coronabelastingschuld voor 01.08.2022 aflossen?
  • Uitspraak Hoge Raad: geen compensatie voor niet-bezwaarmakers box 3
  • Spaar-BV: liquideren of (voorlopig) in stand houden?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign