• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
27/06/2023Actueel

Het initiatiefwetsvoorstel in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon is op 23 mei 2023 aangenomen door de Tweede Kamer.

Werkgevers tot 10 werknemers zijn uitgezonderd van de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Daarvoor is een amendement aangenomen.

Het initiatiefwetsvoorstel van het Tweede Kamerlid Maatoug (GroenLinks) wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon.

Sociaal veilige werkomgeving

Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Met dit initiatiefwetsvoorstel wil de initiatiefnemer iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon te geven. Daarnaast wordt de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie versterkt. Het wetsvoorstel draagt bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor alle werknemers.

Zorg ervoor dat alle werknemers terechtkunnen bij een vertrouwenspersoon, betoogt Maatoug (GroenLinks). De Tweede Kamer heeft op 17 mei met haar en minister Van Gennip van Sociale Zaken gedebatteerd over dit plan om werknemers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen.

Noodzaak ook voor zelfstandigen

Een vertrouwenspersoon is het minimale wat we voor mensen kunnen doen die te maken hebben met bijvoorbeeld seksuele intimidatie, vindt Kathmann (PvdA). Er is een bredere gereedschapskist van maatregelen nodig, maar dit is een eerste stap.

Op de arbeidsmarkt groeit het aantal zzp’ers. Ook voor hen kan een vertrouwenspersoon noodzakelijk zijn, meent Van der Lee (GroenLinks). Hij wil daarom laten onderzoeken of zelfstandigen op termijn onder de wet kunnen vallen. Minister Van Gennip, als adviseur bij het wetsvoorstel betrokken, is bereid om dat bij de evaluatie te onderzoeken.

Scholing en kwaliteit

Van Kent (SP) ziet het gevaar dat bedrijven brood zien in het aanbieden van vertrouwenspersonen, waardoor de verplichting kan worden afgevinkt zonder dat er een daadwerkelijke vertrouwenspersoon is. De kwaliteit van vertrouwenspersonen is nu niet geborgd in regelgeving, constateert ook Podt (D66). Zij wil daarom regels vastleggen voor een erkende opleiding en nascholing.

Maatoug vindt dat een goed voorstel. Scholing en kwaliteitseisen zijn belangrijk om uitwassen te voorkomen, meent zij. Minister Van Gennip zegt toe om deze eisen in lagere regelgeving uit te werken en de Kamer hier voor het eind van het jaar over te informeren.

Uitzonderingen

Palland (CDA) maakt zich zorgen over de administratieve en financiële lasten voor kleine bedrijven. Zij wil bedrijven tot tien werknemers uitzonderen van de verplichting, en bij de evaluatie willen bezien of zij alsnog verplicht moeten worden tot een vertrouwenspersoon. Van Gennip heeft hier begrip voor, ook gezien de beschikbaarheid van het aantal vertrouwenspersonen.

De Jong (PVV) wil geen verplichting voor “de bakker om de hoek” om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Kleine bedrijven kunnen het voorkomen van ongewenste omgangsvormen prima zelf regelen, meent hij. Strolenberg (VVD) is het daarmee eens. Bedrijven met minder dan 25 medewerkers moeten daarom worden vrijgesteld van deze verplichting, stelt hij voor.

Minister Van Gennip wijst er echter op dat hierdoor een groep van circa 1,5 miljoen werknemers de toegang tot een vertrouwenspersoon wordt ontzegd. Bovendien zijn bedrijven tussen de 10 en 25 werknemers prima in staat om bijvoorbeeld een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Het voorstel van Maatoug is volgens haar juist een grote stap op weg naar een veiligere werkomgeving.

Stemmingen

De Tweede Kamer heeft op 23 mei over het wetsvoorstel gestemd waarbij het wetsvoorstel is aangenomen. Daarbij is een amendement en vier moties aangenomen, een ander amendement is verworpen.

Beperking takenpakket en minimaal 10 werknemers

Een aangenomen amendement betreft verduidelijking en beperking van het takenpakket en het vooralsnog uitzonderen van ondernemingen met minder dan 10 medewerkers.

De indieners delen de opvatting van initiatiefnemer dat het goed is als werknemers toegang hebben tot een vertrouwenspersoon. Wel delen indieners de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State dat een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon leidt tot een verhoging van de administratieve en financiële lasten voor werkgevers, met name voor mkb, kleine stichtingen en verenigingen met personeel.

Initiatiefnemers zijn daaraan tegemoet gekomen door de mogelijkheid op te nemen voor werkgevers om hierin te voorzien via een externe vertrouwenspersoon, al dan niet georganiseerd via een branchevereniging of arbodienst. Indieners beogen met dit amendement het initiatiefvoorstel effectief en efficiënt te laten werken met zo min mogelijk onnodige administratieve lasten voor kleinere organisaties, waaronder mkb, kleine stichtingen en verenigingen. Daarom wordt via dit amendement het wettelijk voorgeschreven takenpakket van de vertrouwenspersoon verduidelijkt en beperkt.

Een (externe) vertrouwenspersoon hoeft niet, indien geen sprake is van meldingen, uit zichzelf organisaties te benaderen om beleid door te nemen of ongevraagd advies te geven. Wel moet een (externe) vertrouwenspersoon op verzoek van de organisatie of in geval van meldingen de ruimte hebben / in staat worden gesteld om alsdan zelf constateringen te doen / advies te geven inzake het arbeidsomstandighedenbeleid.

De indieners delen de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State dat een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon leidt tot een verhoging van de administratieve en financiële lasten voor werkgevers, in het bijzonder voor organisaties met minder dan 10 werknemers. Met dit amendement wordt daarom voorgesteld de reikwijdte van het initiatiefvoorstel, vooralsnog, te beperken tot organisaties met ten minste 10 werknemers.

Geen uitzondering voor werkgevers met minder dan 25 werknemers

Indieners van een ander amendement achten het onzorgvuldig om kleine ondernemers en organisaties tot en met 25 werknemers te verplichten een vertrouwenspersoon te hebben. Dit amendement over het uitzonderen van ondernemingen met minder dan 25 werknemers is verworpen.

Moties

De aangenomen moties betreffen:

  • motie over onderzoeken of zelfstandigen ook onder de reikwijdte van de wet moeten vallen;
  • motie over nadere regelgeving met daarin in ieder geval heldere criteria voor de deskundigheid en onafhankelijkheid van vertrouwenspersonen;
  • motie over bij wet- en regelgeving inzake de Arbeidsomstandighedenwet de lastendruk op het mkb in kaart brengen;
  • motie over onderzoeken hoe informatie over een veilige werkomgeving toegankelijker gemaakt kan worden voor ondernemers en werknemers.

De Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bespreekt op 30 mei 2023 de procedure.

Bron: Salaris Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign