• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Wees zuinig op uw administratie, dat voorkomt fiscaal gedoe

Wees zuinig op uw administratie, dat voorkomt fiscaal gedoe
28/02/2022Actueel

Het bijhouden van de administratie is voor de meeste horecaondernemers niet hun favoriete bezigheid. Toch is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te besteden. Wat zijn anders de risico’s en waar moet u zeker op letten?

Ook in coronatijd. Als horecaondernemer heeft u al zorgen genoeg, zeker in deze tijd. Toch ontkomt u er niet aan de nodige tijd te spenderen aan het op orde houden van uw administratie, ook als u dit uitbesteedt aan een boekhouder of accountant. Doet u dit niet, dan kan dat u duur komen te staan. Dit bleek onlangs nog voor Rechtbank Zeeland-West-Brabant. Wat speelde er en hoe had een ondernemer zijn problemen kunnen voorkomen?

Administratie verplicht

Om met het belangrijkste te beginnen: als ondernemer bent u verplicht een administratie te voeren en te bewaren. Wat u hier precies onder moet verstaan, is niet wettelijk vastgelegd. Wel is bepaald dat uw rechten en plichten, waaronder uw fiscale, uit uw administratie duidelijk moeten worden. Is dit niet het geval, dan kan de inspecteur u onder meer een informatiebeschikking opleggen. U moet dan de gevraagde informatie aan hem ter beschikking stellen. Doet u dit niet, dan kan hij de bewijslast omdraaien. De inspecteur zal u dan een aanslag opleggen die zeker niet te laag is en u mag dan aantonen dat deze lager uit had moeten vallen. Iets dat zonder deugdelijke administratie bijna niet te doen is. De inspecteur kan ook aftrekposten weigeren of de teruggave van btw, zoals in de hiervoor genoemde rechtszaak (ECLI:NL:RBZWB:2021:6236) .

Waar zijn uw facturen? In de hiervoor genoemde zaak ging de ondernemer de mist in omdat er facturen in zijn administratie ontbraken. De man dreef een onderneming waarin hij ontruimings-, rennovatie- en opknapwerkzaamheden uitoefende. Hij diende zijn aangiften omzetbelasting in, waarin hij ook forse bedragen aan betaalde voorbelasting aangaf. De btw zelf was verlegd naar de afnemers. De inspecteur weigerde deze vooraftrek echter, omdat de facturen ontbraken. De ondernemer had hiervoor als verklaring dat zijn administratie zich bij zijn voormalige adviseur zou bevinden. Hij was er niet van op de hoogte waar de administratie zich nu bevond.

Geen diensten verricht. De rechtbank achtte dit ongeloofwaardig. De inspecteur had namelijk ook onderzoek gedaan bij de genoemde afnemers, die allen verklaarden dat er nooit werkzaamheden voor hen waren verricht. Bovendien merkte de rechtbank op dat hij als ondernemer zelf verantwoordelijk was voor zijn administratie. Hij had er dus voor moeten zorgen dat hij ook zelf over kopieën van zijn administratie bleef beschikken. Omdat hij de betaalde voorbelasting niet hard kon maken, bleven de naheffingen plus boetes van zo’n € 150.000 in stand.

Wat kunt u hiermee?

Dit leert u dat u verantwoordelijk bent en altijd blijft voor uw administratie. Deze moet toegesneden zijn op de (horeca)branche waarin u werkzaam bent. Kunt u de omvang van uw winst, aftrekposten of betaalde voorbelasting niet aannemelijk maken, dan bent u in beginsel dus de klos. Zorg er daarom voor dat u in ieder geval over uw eigen administratie beschikt, ook als u deze uitbesteedt. Zorg dan in ieder geval voor kopieën. Met de hedendaagse techniek is het een fluitje van een cent om facturen, inkoop-, verkoop- en/of loonadministratie digitaal op te slaan. Tip. Wanneer u dit ook in de ‘cloud’ doet, wordt u zelfs bij rampen, zoals een overstroming of brand, niet met extra vervelende gevolgen geconfronteerd. In het verleden hebben rechters al beslist dat dit niet als overmacht wordt aangemerkt (ECLI:NL:RBNHO:2019:6417) en het u dus niet ontslaat van uw verplichting een fatsoenlijke boekhouding te voeren.

Zorg ervoor dat u altijd over een fatsoenlijke administratie beschikt, ook als u uw boekhouding uitbesteedt. Bewaar deze ook digitaal en in de cloud. Bij gebrek aan een deugdelijke administratie zijn de gevolgen vaak niet te overzien. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw administratie, dat benadrukte de rechter onlangs nog eens.

 

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign