• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?

Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
27/03/2023Actueel

Elektrisch rijden is goed voor het milieu. Maar is een elektrische auto ook goed voor je portemonnee? Subsidies, regelingen en het lagere bijtellingspercentage maken de overstap naar elektrisch rijden op het eerste gezicht aantrekkelijk. Toch kan wachten met elektrisch rijden in sommige gevallen logischer zijn. In dit artikel lees je alles over de voor- en nadelen van overstappen op elektrisch vervoer.

Waarom nu overstappen?

Overstappen op elektrisch rijden kan verstandig zijn als je veel in zero-emissiezones komt. En met de verschillende subsidies die er zijn kun je geld besparen.

Emissieloze zones

Elektrisch rijden is voor steeds meer ondernemers noodzaak. Meer dan 25 gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissiezones in. Met je bestelbus op diesel of benzine ben je daar niet meer welkom. Vanaf 1 januari 2025 geldt dat voor bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028.

Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB waarschuwt ondernemers: “Als je een nieuwe bestelbus aanschaft is de komst van zero-emissiezones belangrijke informatie. Al is het maar zodat je de restwaarde kunt inschatten van die goedkopere dieselbus die je ook kunt kopen. Vanaf 2025 wil niemand in en rond steden met zero-emissiezones die nog kopen.” Rijd je veel in en om steden met zulke zones? Elektrisch rijden kan in jouw geval een verstandige keuze zijn.

Heb je een bestel- of vrachtwagen van voor 2025, dan kun je gebruikmaken van de overgangsregeling. Bestelbussen met een emissieklasse van vijf of hoger mogen tot en met 2026 de zero-emissiezones nog in. Voor vrachtwagens loopt deze overgangsregeling door tot en met 2029.

Zo check je je emissieklasse

De emissieklasse zegt iets over hoe schoon je voertuig is. Hoe hoger de emissieklasse, hoe lager de uitstoot van schadelijke stoffen. Je vindt de emissieklasse van je voertuig via de Milieuzonecheck.

Subsidies en regelingen

De overheid moedigt elektrisch rijden aan met regelingen en subsidies. Welke regelingen zijn er allemaal?

SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s

Wil je een elektrische bestelwagen kopen? Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) krijg je maximaal 5.000 euro korting. Dit geldt zowel voor koop als lease. Wil je SEBA aanvragen? Let dan vooraf op het volgende:

  • De bedrijfsauto moet een verkoopprijs van 20.000 euro of meer hebben, exclusief btw. De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum van 5.000 euro.
  • Op de aanvraagdatum mag de auto nog niet geleverd zijn. De auto mag ook nog niet op je naam staan.
  • De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst. Deze mag bij het indienen van de aanvraag nog niet definitief zijn. Als je na de aanvraag toch geen subsidie krijgt, kun je nog besluiten om de auto niet te kopen.

SEBA-subsidie vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je kunt SEBA combineren met andere regelingen zoals MIA en VAMIL.

MIA/VAMIL subsidie

Koop je in 2023 een zakelijke elektrische bestelauto, of ga je er een leasen? Dan profiteer je van 45% investeringsaftrek met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Daarnaast mag je je in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van je investeringskosten afschrijven dankzij de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Hierdoor betaal je dus minder belasting. Voor de MIA/VAMIL moet de bestelauto aan bepaalde eisen voldoen.

De MIA/VAMIL vraag je aan bij RVO. Let op: voor MIA en VAMIL zijn per jaar vaste budgetten beschikbaar en hiervoor geldt: op is op.

Bijtelling zakelijke elektrische auto

Rijd je ook privé in je volledig elektrische zakelijke auto, dan profiteer je in 2023 van een verlaagde bijtelling van 16%. Het maximumbedrag voor de voordelige bijtelling is 30.000 euro van de catalogusprijs. Daarboven betaal je de volledige bijtelling van 22%. Het voordelige bijtellingspercentage blijft gelden voor de eerste vijf jaar. Het gaat in op het moment dat je de auto in gebruik neemt.

De overheid stopt de komende jaren stapsgewijs met de bijtellingsregeling voor elektrisch rijden. Van Eenennaam: “Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, en elektrisch rijden wordt steeds meer de norm. De overheid kan daar dus geen voordeel op blijven geven.” Vanaf 2026 betaal je de volledige bijtelling van 22%.

Waarom wachten met overstappen?

Kiezen voor elektrisch rijden heeft voordelen maar ook nadelen. Zo zijn elektrische auto’s een stuk duurder dan brandstofauto’s. Ook gaan de technologische ontwikkelingen zo snel dat wachten kan lonen.

Kosten elektrische auto

Op dit moment zijn elektrische auto’s nog duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. “De nieuwste elektrische bestelbussen zijn zo’n 50% duurder dan vergelijkbare dieselauto’s. De generatie daarvoor was tot wel twee keer zo duur. Dus het gat is er nog, maar wordt steeds kleiner”, zegt Van Eenennaam. Tweedehands is goedkoper, maar blijkt in de praktijk lastig. “De vraag naar tweedehands elektrische auto’s is nu veel groter dan het aanbod.” Wil of kun je niet kopen, dan is leasen een optie. Het voordeel daarvan is dat je geen onverwachte kosten maakt voor bijvoorbeeld een kapotte accu. Kosten voor onderhoud zitten in de maandprijs verwerkt.

Toch kan kopen een goede investering zijn. “Met alle zero-emissiezones die eraan komen, stijgt waarschijnlijk de vraag naar elektrische bestelbussen. Dit is positief voor de restwaarde van je bus. Als je leaset heeft de leasemaatschappij het voordeel van die hoge restwaarde, niet jij.”

Actieradius wordt groter

De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s staat niet stil. De actieradius wordt steeds groter door nieuwe, verbeterde accu’s. In 2021 was de gemiddelde actieradius 333 kilometer. Ter vergelijking: in 2017 was dit 172 kilometer. Hoe langer je wacht met elektrisch rijden, hoe verder je op een volle accu kunt rijden.

Op het Ondernemersplein vind je meer informatie over elektrisch rijden en de verschillende subsidies en belastingvoordelen.

Bron: KvK

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign