• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers

Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
25/02/2025Actueel

De Tweede Kamer heeft 18 februari het wetsvoorstel wijzigingswet beperking toegang UBO-registers aangenomen. Het wetsvoorstel heeft als doel de regels aan te passen over wie toegang heeft tot informatie over de uiteindelijke eigenaren (UBO’s) van bedrijven, trusts en andere juridische entiteiten.

De volgende amendementen zijn aangenomen.

  • Nader gewijzigd amendement over een lichte voorhang ten aanzien van wie toegang heeft tot het UBO-register

Toelichting: met het wetsvoorstel Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers worden de regels rondom de toegang tot de geregistreerde informatie over uiteindelijk belanghebbenden (UBO-registers) aangepast. Dit gebeurt naar aanleiding van een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) van 22 november 2022, welke kortgezegd stelt dat een integraal openbaar UBO-register zoals Nederland dat vóór de uitspraak van het HvJ EU kende, een inmenging vormt op het grondrecht op eerbiediging van het privéleven en het familie- en gezinsleven. De voorliggende wetswijziging regelt dat door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) bepaald kan worden welke natuurlijke personen en juridische personen op basis van een legitiem belang toegang krijgen tot gegevens in het UBO-register en onder welke voorbeelden dit gebeurt.

Dit aangenomen amendement stelt dat zorgvuldig moet worden gewogen welke natuurlijke en juridische personen toegang krijgen, zodat gewaarborgd blijft dat onderzoek naar witwassen, terrorismefinanciering en belastingontwijking doorgang kan vinden en tegelijkertijd privégegevens voldoende afgeschermd zijn. Voorliggend amendement voegt een voorhangprocedure toe aan het wetsvoorstel waardoor de Kamer de mogelijkheid krijgt om zich minimaal vier weken te beraden over de voorgestelde AMvB en indien gewenst een debat kan voeren met de regering over de invulling van de AMvB.

  • Gewijzigd amendement over melding van een informatieverzoek op grond van legitiem belang

Toelichting: op grond van de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers kunnen bepaalde categorieën instellingen gegevens opvragen en inzien van Ultimate Beneficial Owners (UBO’s). Deze ‘bevoegde autoriteiten’ moeten op grond van de richtlijn toegang krijgen tot de registers, en kunnen deze informatie ook nodig hebben om hun wettelijke taken uit te voeren. Middels het voorliggende wetsvoorstel wordt er echter ook een mogelijkheid geboden aan instellingen met een ‘legitiem belang’ om deze informatie op te vragen. Dit kunnen bijvoorbeeld journalisten en maatschappelijke organisaties zijn.

Nu is het zo dat UBO’s alleen op verzoek kunnen inzien wie hun informatie heeft opgevraagd (artikel 22 lid 6 Handelsregisterwet). Voor bevoegde autoriteiten is dat niet in te zien, wat verklaarbaar is. Het is onwenselijk als UBO’s bijvoorbeeld weten dat opsporingsautoriteiten informatie hebben opgevraagd. Voor instellingen met een legitiem belang ligt dat volgens de indiener anders. Er is in dat geval bijvoorbeeld niet altijd sprake van een wettelijke verplichting van de instellingen. Aangezien het vaak om (zeer) persoonlijke informatie gaat, waarbij openbaarmaking verstrekkende gevolgen kan hebben, moet er zorgvuldig met deze informatie om worden gegaan.

Dit amendement regelt daarom dat UBO’s een melding krijgen van de Kamer van Koophandel indien een persoon of organisatie op grond van een ‘legitiem belang’ toegang heeft gekregen tot deze informatie. Deze melding bevat in ieder geval informatie over de persoon of organisatie (niet herleidbaar tot een persoon) alsmede over het doel van deze opvraging. Deze melding geschiedt dus niet pas na een verzoek van de UBO, maar wordt actief gemeld door de Kamer van Koophandel.

Met dit amendement wordt allereerst beoogd de privacy van UBO’s te waarborgen, doordat UBO’s weten wie hun informatie hebben opgevraagd op basis van een legitiem belang en met welk doel. Daarnaast wordt de drempel om gegevens op te vragen op basis van een legitiem belang verhoogd.

Gesteld kan worden dat de effectiviteit van het UBO-register wordt verlaagd, doordat UBO’s bij opvragingen door personen en organisaties met een legitiem belang kunnen zien door wie en waarom de gegevens zijn opgevraagd. Indiener wijst er echter op dat de effectiviteit van de aanpak van witwassen en terrorismefinanciering met name bepaald wordt door de daarvoor bevoegde instellingen. Bij deze instellingen ontvangt de UBO geen melding. Dit amendement brengt daarin geen verandering.

  • Amendement over een evaluatie na twee jaar

Toelichting: dit amendement voegt een evaluatiebepaling toe aan de wet. Op basis van dit amendement zendt de minister na twee jaar een evaluatie van de wet naar de Kamer. De evaluatie is al toegezegd tijdens de behandeling van het wetsvoorstel. Met dit amendement wordt de evaluatie nader toegelicht. De evaluatie dient namelijk in ieder geval te zien op de privacy-gevolgen voor Ultimate Beneficial Owners (UBO’s), op de invulling en uitwerking van het begrip ‘legitiem belang’ en op de gevolgen voor de verschillende entiteiten die door deze wet geraakt worden. Op basis deze evaluatie kan worden bezien of de wet aanpassing behoeft.

Bron: Accountancy Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign