• Fiscaris
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

 Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig

 Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
25/03/2025Actueel

Als medewerkers bij je in dienst komen geef je ze toegang tot digitale systemen en werkruimtes. Als ze voor je werken, maar ook als medewerkers stoppen wil je dat bedrijfsinformatie veilig is. Ontdek hoe je met onder andere een rechteninventarisatie zorgt voor een veilige start en een veilig vertrek van je medewerkers.

Een medewerker neemt ontslag. Je regelt een afscheidsboeket en zwaait je oud-collega uit. Maar daarmee ben je nog niet klaar. Denk aan de digitale veiligheid van je bedrijf als je personeelsbestand wisselt.

Veilige start nieuwe medewerker

“Besteed aandacht aan de start van een nieuwe medewerker. En neem informatiebeveiliging op in het inwerkprogramma”, adviseert Isra Acherrat, trainer bij NFIR IT Forensics & Incident Response. Ze geeft vier tips:

1. Maak een rechteninventarisatie

Een rechteninventarisatie is een overzicht. Daarin schrijf je op welke rechten en spullen je een medewerker geeft. Moet de receptionist klantgegevens kunnen bekijken? Is het nodig dat de verkoopmedewerker personeelsgegevens kan opzoeken? En wie heeft de sleutel van het magazijn? Met andere woorden: stem de toegangsrechten, zowel online als offline, af op de functie van je medewerker. Een rechteninventarisatie geeft overzicht: waar werken je medewerkers mee? Denk aan sleutels, toegangspassen, logincodes, applicaties, bankpassen, telefoons, laptops of tablets.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

“Voorkom dat nieuwe medewerkers voor het gemak overal hetzelfde wachtwoord intikken. Regel een wachtwoordmanager voor ze. Die maakt automatisch veilige en unieke wachtwoorden aan en slaat ze op. Medewerkers onthouden alleen één sterk hoofdwachtwoord voor toegang tot de wachtwoordmanager.”

Ook handig van de wachtwoordmanager: per afdeling stel je in wie bij welke informatie kan. Acherrat vertelt hoe dat werkt: “Ik kan alleen bij de klantgegevens die ik voor mijn werk nodig heb. Wat voor mij niet belangrijk is, kan ik niet zien. Dat is veilig voor mij en de klant.”

3. Zet informatiebeveiliging in inwerkprogramma

Maak een inwerkprogramma met alle informatie voor nieuwe medewerkers. Dat helpt ze de nieuwe taken goed te doen. Zodra iemand start, leg je uit waar het koffiezetapparaat staat en met welke systemen je werkt. “Minstens zo belangrijk is informatiebeveiliging”, zegt Acherrat. “Maak de nieuwe collega daarvan bewust. Vertel bij wie je medewerker een veiligheidsincident of een verdachte situatie moet melden. Bij een incident is snel in actie komen belangrijk. Zo houd je de gevolgen klein. Heeft de medewerker per ongeluk een incident veroorzaakt? Laat ze weten dat melden zonder schaamte of schuldgevoel kan. Iedereen kan bijvoorbeeld in een truc van een cybercrimineel trappen.”

Zet het onderwerp regelmatig op de agenda, benadrukt Acherrat. “Te vaak zien organisaties veilig digitaal werken als een project. Iets dat je afvinkt zodra het besproken is. Bewustwording over cybersecurity moet een gewoonte zijn. Een proces dat altijd doorgaat. De digitale veiligheid neemt toe als iedereen in het bedrijf ermee bezig is én blijft.”

4. Verhoog veiligheid met opgeruimde werkplek

Met oplettendheid op de kantoorvloer werk je aan de veiligheid van je bedrijf. Laat je personeel weten dat rondslingerende papieren of openstaande computerschermen mogelijk leiden tot een cyberincident. Met afspraken in het inwerkprogramma over hoe je bewust omgaat met bedrijfsgegevens verklein je de risico’s.

  • Maak je bureau aan het einde van de werkdag leeg.
    Leg alle losse papieren en klantdossiers in een kast, en sluit die af. Op een uitgeprinte factuur staan gegevens die iemand kan misbruiken.
  • Vergrendel je computer als je even een kopje koffie haalt.
    Vergrendelen duurt maar één seconde. Net zo snel kan iemand de informatie die op je openstaande beeldscherm staat met één cameraklik stelen.
  • Veeg het whiteboard uit na een overleg.
    Voorkom hiermee dat rondlopende collega’s, klanten, monteurs of schoonmakers toegang krijgen tot de informatie die alleen voor jou en je directe collega’s bedoeld is.

Een medewerker vertrekt

Als een medewerker weggaat wil je niet dat de medewerker nog bij bedrijfsinformatie zoals klantgegevens kan. Dit zijn drie tips voor een veilig afscheid.

  • Pak de rechteninventarisatie erbij. Je weet welke rechten de medewerker heeft gekregen. Stop die rechten, neem de sleutels en toegangspassen in, blokkeer accounts en vervang wachtwoorden van de systemen die de medewerker gebruikte.
  • Werk je met een wachtwoordmanager, dan hef je de online toegangen op met één druk op de knop.
  • Stop de toegang naar de VPN. Je werkt veilig als medewerkers bedrijfsapplicaties via een VPN-verbinding gebruiken. Dat is software die gegevens versleutelt voordat je ze via internet verstuurt. Stop je de toegang van de medewerker naar de VPN, dan kan die geen online applicaties meer starten. De medewerker heeft dan geen toegang meer tot het bedrijfsnetwerk.

In de praktijk

Ondernemer Réni Peeters heeft een speciaalzaak in contactlenzen en optometrie. Hij werkt met vertrouwelijke informatie. Als medewerkers weggaan wil hij niet dat ze nog bij klantgegevens kunnen. Daarom loopt hij altijd meteen de toegangsrechten na. In deze video zie je waar je als ondernemer aan moet denken als een medewerker vertrekt.

Bron: KvK

 

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt
  • Vernieuwing Handelsregister verbetert privacy en veiligheid voor ondernemers
  • Driekwart ondernemers werkt aan hogere productiviteit
  • Populaire subsidies en regelingen voor ondernemers
  • Hoe halen mijn (oudere) werknemers de finish?
  • Voorjaarsnota 2024: extra uitgaven, dekkingen en opmerkelijke belastingconstructies
  • Tweede Kamer wil snelheid en aanpassingen in box 3-voorstel
  • Streep door hoger minimumloon, motie tegen dividendbelasting
  • Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt vanaf volgend jaar

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign