• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register

Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
29/11/2022Actueel

Het Europese Hof van Justitie heeft dinsdag uitgesproken dat de toegankelijkheid van het UBO-register voor het grote publiek ‘een ernstige inmenging vormt in de grondrechten op eerbiediging van het privéleven en bescherming van persoonsgegevens’. Daarmee wordt een streep gezet door de algemene openbaarheid van het register. Wat de gevolgen exact gaan zijn voor het UBO-register moet nog duidelijk worden.

De UBO-wetgeving naar aanleiding van de Europese anti-witwasrichtlijn is in Nederland in september 2020 in werking getreden. De wetgeving is al langer omstreden. Zo spande de Stichting Privacy First vorig jaar een kort geding aan tegen de Nederlandse Staat, wegens vermeende schending van het grondrecht op privacy en bescherming van persoonsgegevens. Het gerechtshof Den Haag oordeelde echter dat de Nederlandse UBO-wetgeving hoeft niet buiten werking gesteld te worden.

Arrest Europees hof

Het wachten was daarna op het Europees Hof van Justitie (HvJEU), dat zich ook over de rechtmatigheid van UBO-wetgeving in Luxemburg boog. Inmiddels heeft het hof arrest gewezen.

Ernstige inmenging

Het Hof merkt op dat toegang van het grote publiek tot informatie over de uiteindelijk begunstigden een ernstige inmenging vormt in de grondrechten op eerbiediging van het privéleven en bescherming van persoonsgegevens, die respectievelijk zijn neergelegd in de artikelen 7 en 8 van het Handvest. De bekendgemaakte informatie maakt het immers voor een potentieel onbeperkt aantal personen mogelijk informatie te verkrijgen over de materiële en financiële situatie van uiteindelijk begunstigden. Bovendien worden de mogelijke gevolgen voor de betrokkenen van een eventueel misbruik van hun persoonsgegevens nog verergerd doordat deze gegevens, wanneer zij eenmaal ter beschikking van het grote publiek zijn gesteld, niet alleen vrijelijk kunnen worden geraadpleegd, maar ook kunnen worden opgeslagen en verspreid.

Inmenging niet beperkt tot wat strikt noodzakelijk is

Het Hof merkt verder onder meer op dat de Uniewetgever met de betrokken maatregel beoogt het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen door via een grotere transparantie een omgeving te creëren die minder gemakkelijk voor deze doeleinden kan worden gebruikt. Het is van oordeel dat de wetgever daarmee een doelstelling van algemeen belang nastreeft die zelfs een ernstige inmenging in de in de artikelen 7 en 8 van het Handvest erkende grondrechten kan rechtvaardigen, en dat de toegang van het grote publiek tot informatie over uiteindelijk begunstigden kan bijdragen tot de verwezenlijking van die doelstelling.

Het Hof stelt evenwel vast dat de uit deze maatregel resulterende inmenging niet beperkt is tot wat strikt noodzakelijk is en niet evenredig is met het nagestreefde doel. Naast het feit dat de betrokken bepalingen het mogelijk maken dat gegevens die niet voldoende bepaald of identificeerbaar zijn, aan het publiek beschikbaar worden gesteld, leidt de bij de antiwitwasrichtlijn ingevoerde regeling tot een aanzienlijk zwaardere aantasting van de door de artikelen 7 en 8 van het Handvest gewaarborgde grondrechten dan de vorige regeling (die zowel toegang verleende aan de bevoegde autoriteiten en bepaalde entiteiten als aan elke persoon of organisatie die een legitiem belang kon aantonen), zonder dat dit wordt gecompenseerd door de eventuele voordelen die de nieuwe regeling ten opzichte van de vorige regeling zou bieden op het gebied van de strijd tegen het witwassen van geld en terrorismefinanciering. In het bijzonder kan het door de Commissie ingeroepen feit dat het moeilijk kan zijn om nauwkeurig vast te stellen in welke gevallen en onder welke voorwaarden er sprake is van een dergelijk legitiem belang, niet rechtvaardigen dat de Uniewetgever bepaalt dat het grote publiek toegang heeft tot de informatie in kwestie. Het Hof voegt hieraan toe dat de facultatieve bepalingen die de lidstaten toestaan het beschikbaar stellen van informatie over uiteindelijk begunstigden afhankelijk te stellen van online registratie en, in uitzonderlijke omstandigheden, uitzonderingen vast te stellen op het recht van het grote publiek op toegang tot die informatie, als zodanig niet aantonen dat er sprake is van een evenwichtige afweging tussen de doelstelling van algemeen belang en de in de artikelen 7 en 8 van het Handvest verankerde grondrechten, en evenmin dat er voldoende waarborgen bestaan die de betrokkenen in staat stellen hun persoonsgegevens doeltreffend te beschermen tegen het risico van misbruik.

Bron: AccountancyVanMorgen

 

 

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Sterk verruimde lijfrenteruimte, benut de aftrekposten maximaal
  • Europese Commissie past Jaarrekeningrichtlijn aan
  • DBA of VBA – wat maakt het uit?
  • Eigen woning niet meer dan 10% zakelijk gebruikt: verplicht privévermogen
  • IACK: uitstel afschaffing? En aanpassing voor co-ouders
  • Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024
  • Online oprichten bv’s mogelijk vanaf 1 januari 2024
  • 11 (on)gewone manieren om personeel te werven
  • Prinsjesdag 2023: de belangrijkste wetsvoorstellen
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
  • Hoe hoog is de vrije ruimte van de WKR in 2024?
  • AG: ook Wet Rechtsherstel box 3 schendt discriminatieverbod en eigendomsrecht
  • Subsidiepot elektrische auto’s nog voor ruim de helft gevuld
  • Bijtelling elektrische auto blijft gelijk in 2024
  • Vier op de tien zzp’ers zonder financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine
  • Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
  • Zo voorkom je een datalek
  • 10 belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers
  • Pand op de balans, gevaar of kans?
  • Een rechtspersoon beëindigen via de turboliquidatie
  • Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
  • Brief Belastingdienst over intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel coronacrisis
  • Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV)
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Rapport: hoogte reiskostenvergoeding nog voldoende
  • Kleine BTW-ondernemer mag KOR andere lidstaat gaan toepassen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen
  • Lager fictief loon door beperkte inzetbaarheid onvoldoende onderbouwd
  • Kabinet legt concurrentiebeding aan banden
  • De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign