• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming

Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
24/08/2023Actueel

De meest heldhaftige manier om de cashflow van uw onderneming te vergroten is een reuze financiële meevaller, een nieuwe klantengroep of nieuwe producten of diensten lanceren. Maar er zijn ook minder risicovolle manieren om uw onderneming financiële puf in te blazen. Een van de dingen die u ook kunt proberen is het optimaliseren van de geldstromen die er nu al zijn binnen uw onderneming.

Het verbeteren van de geldstromen kan uw onderneming veel opleveren én het zijn meestal geen ingrepen die veel geld kosten of die heel ingewikkeld zijn. Alles staat of valt met inzicht in uw geldstromen.

Een goed middel daarvoor is een liquiditeitsbegroting. Daarin maakt u maandelijks of per kwartaal een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven. Maak dus, voor zover u dat nog niet deed, zo’n begroting om overzicht te houden.

Betaalgedrag is aandachtspunt

Punt van aandacht bij het opstellen van het inkomstendeel van de liquiditeitsbegroting is het betaalgedrag van klanten. De omzet wordt geboekt op het moment dat de factuur wordt uitgereikt. Maar een rekening wordt – meestal – niet meteen betaald. Het kan soms zelfs maanden duren voordat het geld daadwerkelijk op de bankrekening staat.

Bij het opstellen van het kostendeel moet u er ook rekening mee houden dat grotere uitgaven, zoals de huur, de verzekeringen en de inkoop van voorraden, vooruit moeten worden betaald. Om het geheel werkbaar te houden is het aan te raden om de liquiditeitsbegroting globaal te houden. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • te kijken naar de grote uitgaven en inkomsten en voor de rest met gemiddelden te werken;
  • te begroten per kostengroep en geen verdeling te maken in specialisaties of dienstverleners;
  • ervoor te kiezen om per kwartaal in plaats van per maand te begroten.

Het is verstandig periodiek alle contracten na te lopen

Aan welke knoppen te draaien

Als u inzicht heeft in de geldstromen, wordt meestal ook al vrij snel duidelijk aan welke knoppen u kunt draaien. Of u nog kunt beknibbelen op uw kosten, hangt sterk af van de specifieke situatie van uw onderneming. Het is verstandig periodiek alle contracten na te lopen, en kritisch te bekijken of alle afgenomen producten of diensten nog wel echt aansluiten op de huidige activiteiten van uw onderneming.

Een andere knop is uw verkoopkanaal onder de loep nemen. Een mooi voorbeeld hiervan dateert uit eind jaren ’90 toen Compaq directe verkoop van computers met korting via telefoon en internet instelde om het succes van concurrent Dell af te weren.

Houd grip op debiteuren

Over naar de inkomstenkant van uw onderneming. De belangrijkste geldstroom aan die kant zijn uiteraard uw klanten. Zoals gezegd worden uw facturen waarschijnlijk niet per ommegaande voldaan. Een doordacht debiteurenbeleid is dus van groot belang. Soms is het nodig om strak op een onwillige wanbetaler te zitten (zie het kader hieronder). U bent immers geen liefdadigheidsinstelling.

Incassokosten doorberekenen aan wanbetaler, maar wel tot een wettelijk maximum

Voorwaarden voor het verhalen van incassokosten op uw debiteuren kunt u vastleggen in uw algemene voorwaarden of in het contract dat u met uw zakelijke klant sluit. Ook hier geldt weer dat u er geen gebruik van hoeft te maken en voor een vriendelijkere benadering kunt kiezen. Maar dan heeft u in elk geval voorwaarden om op terug te vallen als het nodig is.

Regelt u niets, dan gelden ook voor zakelijke contracten de voorschriften uit de Wet incassokosten. Daarin staat dat u voor vorderingen tot € 2.500 maximaal 15% van het bedrag als incassokosten mag doorberekenen aan de debiteur. U mag hierbij altijd minimaal € 40 rekenen, ook als 15% van uw vordering lager is dan dit bedrag.

Aanmaning

Dit percentage van 15% loopt af naarmate de vordering hoger wordt. Overige kosten (zoals aanmaningskosten of administratiekosten) mag u niet in rekening brengen. Na overschrijding van de laatste betalingstermijn stuurt u een schriftelijke aanmaning, de ‘14-dagenbrief’. Daarmee krijgt de debiteur de gelegenheid om de openstaande rekening alsnog binnen 14 dagen te betalen. Gebeurt dat niet, dan mag u de factuur verhogen met incassokosten. Hierbij geldt als voorwaarde dat het bedrag van deze kosten vermeld moet zijn in de 14-dagenbrief.

Maar in andere gevallen werkt een zachtere of persoonlijke benadering veel beter. Want dat de debiteur niet betaalt, is lang niet altijd onwil. Aandringen bij een debiteur die krap bij kas zit, heeft weinig zin. Druk blijven uitoefenen kan in zo’n situatie zelfs averechts werken. Een debiteur die echt in het nauw zit, zal dan mogelijk proberen om helemaal van de factuur af te komen, bijvoorbeeld door te klagen dat uw onderneming geen goed werk heeft geleverd. Daarmee raakt de betaling dus nog verder uit zicht.

Korting

Mogelijk bereikt u dus meer met een andere aanpak. In het algemeen geldt dat een telefoontje naar de debiteur vaak beter werkt dan het sturen van een nieuwe aanmaning. In zo’n gesprek kunt u bijvoorbeeld ook een betalingsregeling aanbieden (zie het kader hieronder). Alvast een deel van de factuur is immers beter dan helemaal niks.

U heeft nog andere mogelijkheden als u niet kunt betalen

Harde taal uitslaan naar klanten die nog een rekening open hebben staan is vaak maar matig effectief. De focus verleggen naar de mogelijkheden die uw debiteur heeft, kan de oplossing zijn. Beschrijf bijvoorbeeld in een verstuurde herinnering nadrukkelijk een betalingsregeling. Een tekst als ‘Mocht u niet in staat zijn de factuur in één keer te voldoen, neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken’ is vaak al genoeg om debiteuren tot actie over te laten gaan, blijkt in de praktijk.

Ook een andere vormgeving van de factuur kan helpen. In de regel staat het openstaande bedrag dikgedrukt op de rekening, zodat dit als eerste in het oog springt. Daardoor bestaat de kans dat een debiteur de overige teksten niet eens zal lezen. Het verleggen van de focus door de mogelijkheden die uw debiteur heeft dik of cursief te drukken, zorgt dat die tekst als eerste gelezen wordt. Dit geldt overigens allemaal alleen als uw debiteur de aanmaning niet boven op dezelfde stapel legt als waar uw ongeopende factuur al ligt. Als u dat vermoedt, is bellen toch weer de slimste route om een oplossing te vinden.

Een ander veelgebruikt instrument om afnemers aan te sporen om (snel) te betalen, is een korting geven op het totale factuurbedrag. De afnemer mag dan een bepaald percentage van het factuurbedrag exclusief BTW aftrekken bij betaling binnen een bepaald aantal dagen.

Besparen met goed crediteurenbeheer

Klanten die hun facturen op tijd betalen zijn natuurlijk goed voor de liquiditeit van uw onderneming. Maar er valt mogelijk ook nog wel wat te winnen bij de geldstroom die uw onderneming uit gaat: crediteurenbeheer dus.

Crediteurenbeheer is namelijk meer dan alleen het controleren en betalen van de binnengekomen facturen. Maak allereerst goede afspraken met leveranciers over kwaliteit, prijzen, levertijden en betalingsvoorwaarden. Leg de betalingsvoorwaarden van (nieuwe) leveranciers ook correct vast in uw crediteurenadministratie.

Stel verder een overzicht op van de betalingstermijnen van crediteuren. Als u geen aparte betalingstermijn heeft afgesproken met de leverancier en er staat geen termijn in de leveringsvoorwaarden, geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. De tool Crediteuren bijhouden is een Excel-bestand dat u kunt gebruiken voor het bijhouden van een crediteurenoverzicht.

De bank en de Belastingdienst hebben extra rechten om hun geld te innen

Volgorde van betalingen

Bij de betalingen kunt u ongeveer deze rangorde aanhouden:

  • Als er rekeningen van de bank of de Belastingdienst openstaan, betaalt u die als eerste. Deze schuldeisers hebben namelijk extra rechten om hun geld alsnog te innen. Betaal deze rekeningen echter niet eerder dan noodzakelijk is.
  • Ten tweede betaalt u de crediteuren die én een opslag berekenen bij te late betaling én wier betalingstermijn (bijna) is verstreken. Zo voorkomt u dat u nóg meer geld moet betalen.
  • Is er dan nog geld over, dan betaalt u de crediteuren die een korting op de factuur geven aan vroege betalers. Op die manier ‘verdient’ u eigenlijk geld.
  • Vervolgens betaalt u de leveranciers die u nodig heeft om uw onderneming draaiend te houden.
  • Tot slot de overige crediteuren.

Crediteuren met wie u de goede relatie die u heeft niet op het spel wilt zetten, en crediteuren die producten leveren die u moeilijk ergens anders kunt inkopen, kunt u dan weer voorrang geven boven de rest.

Bron: Rendement Online

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Prinsjesdag 2023: de belangrijkste wetsvoorstellen
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
  • Hoe hoog is de vrije ruimte van de WKR in 2024?
  • AG: ook Wet Rechtsherstel box 3 schendt discriminatieverbod en eigendomsrecht
  • Subsidiepot elektrische auto’s nog voor ruim de helft gevuld
  • Bijtelling elektrische auto blijft gelijk in 2024
  • Vier op de tien zzp’ers zonder financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine
  • Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
  • Zo voorkom je een datalek
  • 10 belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers
  • Pand op de balans, gevaar of kans?
  • Een rechtspersoon beëindigen via de turboliquidatie
  • Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
  • Brief Belastingdienst over intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel coronacrisis
  • Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV)
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Rapport: hoogte reiskostenvergoeding nog voldoende
  • Kleine BTW-ondernemer mag KOR andere lidstaat gaan toepassen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen
  • Lager fictief loon door beperkte inzetbaarheid onvoldoende onderbouwd
  • Kabinet legt concurrentiebeding aan banden
  • De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve
  • Belastingplan 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon
  • Werkgever vergoedt abonnement fiets – bijtelling van toepassing?
  • Een datalek: wat is het en wat moet je doen als je er een ontdekt?
  • 7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
  • Belastingplan 2023
  • Andere in het Belastingplan 2023 voorgestelde maatregelen zijn onder meer
  • Kabinet stelt box 3-belasting over werkelijk rendement uit tot 2026
  • Wijziging arbeidswetgeving: wat zijn de civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten?

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Klokkenluidersregeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign