• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Wetswijzigingen voor mkb’ers per 1 juli 2021

Wetswijzigingen voor mkb’ers per 1 juli 2021
29/06/2021Actueel

Vanaf 1 juli 2021 krijg je te maken met nieuwe wetten en regels. Ongevraagde verkooptelefoontjes zijn straks verboden, de wettelijke regels voor bestuurders en toezichthouders kunnen veranderen en eHerkenning wordt nog veiliger. De belangrijkste wetswijzigingen voor mkb’ers lees je hier.

Moet je UBO-opgave doen?

Start met voorbereiden en kijk of jouw organisatie UBO’s moet inschrijven.

Start voorbereiding

  1. Geen ongevraagde telefonische verkoop meer
  2. Alle rechtspersonen dezelfde regels voor bestuur en toezicht
  3. Kleine plastic flesjes krijgen statiegeld
  4. Nieuwe btw-regels voor internationale e-commerce
  5. Betrouwbaarheidsniveau EH1 van eHerkenning stopt
  6. Verkoop wegwerpplastic verboden
  7. Minimumloon omhoog
  8. Geen ongevraagde telefonische verkoop meer

Ongevraagde verkooptelefoontjes zijn vanaf 1 juli verboden. Maken jouw sales- en marketing medewerkers gebruik van telemarketing? Telefonisch producten en diensten verkopen aan natuurlijke personen mag alleen nog met toestemming. Bijvoorbeeld door contactgegevens te vragen wanneer een potentiële klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Hierbij moet je duidelijk vermelden dat het telefoonnummer gebruikt wordt voor telemarketing. Als een potentiële klant openstaat voor een telefoongesprek is bellen met nummerherkenning verplicht. Bedrijven met rechtspersoonlijkheid mogen wél direct benaderd worden, mits nummerherkenning aanstaat. Bestaande klanten mag je voor een bepaalde periode zonder toestemming bellen. Hiervoor is nog geen wettelijke termijn bepaald.

  1. Alle rechtspersonen dezelfde regels voor bestuur en toezicht

Heeft jouw bedrijf een coöperatie, vereniging of stichting als rechtsvorm? Dan veranderen de wettelijk regels over de taken, het stemrecht en de aansprakelijkheid voor jou en de andere bestuurders en toezichthouders. Voor alle rechtspersonen gelden straks dezelfde regels. De regels zijn gelijk aan de huidige regels voor een nv of bv. Indien bestuurders of toezichthouders zich niet aan de regels houden kunnen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Door deze wetswijziging moet je de statuten van jouw bedrijf wellicht aanpassen. Dit kan tot 1 juli 2026. Ook al zijn je statuten nog niet gewijzigd, moet je toch voldoen aan de nieuwe regels.

  1. Kleine plastic flesjes krijgen statiegeld

Vanaf 1 juli zit er 15 cent statiegeld op kleine plastic flesjes frisdrank en water met een inhoud minder dan een liter. Ben jij eigenaar van een grote supermarkt (200 m2) of bemand tankstation langs de snelweg? Dan ben je verplicht om lege petflesjes in te zamelen. Heb je een horecabedrijf? Dan is dit niet verplicht. Kies je ervoor om dit wel te doen dan mag je het statiegeld retour geven aan de consument maar dat hoeft niet. Er komen speciale zakken voor het inzamelen van de lege flesjes. Je bestelt deze zakken bij je drankleverancier.

  1. Nieuwe btw-regels voor internationale e-commerce

Heb je een webshop en denk je erover na om producten over de grens te verkopen? Let op dat je het juiste btw-tarief berekent. Als je totaalbedrag aan buitenlandse verkopen in EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt. Vanaf het moment dat je omzet boven de 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Daarnaast ben je vanaf 1 juli bij invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. Zendingen met een waarde tot en met 150 euro blijven vrijgesteld van invoerrechten. Heb jij een verkoopplatform en faciliteer jij de bestellingen en betalingen? Dan word jij verantwoordelijk voor de btw-afdracht.

  1. Betrouwbaarheidsniveau EH1 van eHerkenning stopt

Het betrouwbaarheidsniveau EH1 van EH1 stopt. eHerkenning is de digitale sleutel voor ondernemers en de overheid. Wanneer je als ondernemer zaken regelt met een overheidsorganisatie, bijvoorbeeld de Belastingdienst of gemeente, is inloggen met eHerkenning vereist.

Met e-Herkenning is inloggen veilig. Op die manier weten organisaties zeker wie je bent. Daarnaast geeft het jou extra zekerheid dat de site waar je inlogt betrouwbaar en veilig is. Vanwege strengere eisen wordt het laagste betrouwbaarheidsniveau van het inlogsysteem, EH1, stopgezet. Maak jij gebruik van EH1? Dan moet je dit aanpassen. Leveranciers van eHerkenningsmiddelen informeren ondernemers over het stopzetten en upgraden van EH1.

  1. Verkoop wegwerpplastic verboden

Wegwerpplastic is passé. Ben jij producent of importeur van plastic wegwerpproducten? Vanaf 3 juli mag je een aantal plastic producten niet meer op de markt brengen. Heb je een winkel, groothandel of horecabedrijf en gebruik of verkoop je wegwerpplastic? Dan mag je de oude voorraad opmaken. Zodra de voorraad op is moet je op zoek naar alternatieven zoals disposables van hout, bamboe of karton. Ook wegwerpproducten die gedeeltelijk gemaakt zijn van plastic of bio plastic zijn verboden. Met de nieuwe SUP-richtlijn (Single Use Plastics) wil de Europese Unie de plastic soep in zee verminderen. De regels die per 3 juli ingaan vormen een onderdeel van een pakket aan maatregelen dat de komende jaren in werking treedt.

De ingangsdatum van deze wetswijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding van deze (wets)wijziging is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

  1. Minimumloon omhoog

Heb je personeel in dienst? Het brutobedrag van het wettelijk minimumloon stijgt op 1 juli 2021.
Het wettelijk brutominimumloon voor werknemers van 21 jaar en ouder bij een volledig dienstverband wordt vanaf 1 juli 2021:

  • € 1.701,80 per maand
  • € 392,55 per week
  • € 78,51 per dag

Meer weten over aankomende wetswijzigingen? Bekijk alle wetswijzigingen en nieuwe regels op Ondernemersplein.nl.

Bron: KvK

 

 

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign