• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

7 manieren om je bedrijf te verduurzamen

7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
28/10/2022Actueel

Jouw route naar duurzaamheid

Hoe jouw route naar een duurzamer bedrijf eruitziet, hangt af van je situatie en branche: kom je vaak met je bestelbus in binnensteden, dan krijg je te maken met emissievrije zones. Heb je een kantoor, dan moet je vanaf 2023 energielabel C hebben. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Feit is dat duurzaam ondernemen voor vrijwel iedere ondernemer steeds minder vrijblijvend wordt door wet- en regelgeving uit het Klimaatakkoord. Daarin staan afspraken over hoe overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties de komende jaren de internationale klimaatdoelen willen halen.

Verdiep je in welke wetten en regels voor duurzaamheid jouw bedrijf zullen raken en stippel op basis daarvan je duurzaamheidsroute uit. Je bedrijf verduurzamen kan in kleine en grote stappen. Zo kun je lampen vervangen door ledverlichting, maar bijvoorbeeld ook je hele productieketen verduurzamen. Verduurzaam je bedrijf op een of meerdere van deze zeven manieren.

1. Duurzaam businessplan

Voordat je begint met verduurzamen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf. Welke onderdelen van je bestaande businessplan kun je verduurzamen? Je krijgt hier inzicht in met het Business Model Canvas. Je brengt er je bedrijfsmodel mee in kaart waardoor je gemakkelijker kunt focussen en bijsturen op duurzaamheid.

Voorbeeld: je krijgt als horecaondernemer te maken met het verbod op wegwerpplastic. Je hebt 2 opties: koffiebekertjes en maaltijdverpakkingen vervangen door recyclebare varianten, of de kosten voor het plastic doorberekenen aan je klant. Kies bewust door goed te kijken naar je klanten en de redenen waarom ze voor jouw bedrijf kiezen. Kiezen klanten voor jou uit milieuoverwegingen? Dan is het logisch om voor een recyclebare verpakking te gaan. Is gemak de doorslaggevende factor voor jouw klanten, dan kun bij de verkoop van to go bestellingen een meerprijs rekenen voor de plastic verpakkingen. Houd bij je keuze ook rekening met het kostenplaatje van duurzame alternatieven.

2. Duurzaam product en productieproces

Je kunt je product en productieproces op verschillende gebieden verduurzamen. Kies bijvoorbeeld voor duurzame grondstoffen die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Of ga een stap verder door gerecyclede materialen als grondstof te gebruiken. Ook in je productontwerp kun je verschil maken. Wellicht kun je kiezen voor onderdelen die eenvoudig te vervangen zijn, zodat je consument niet het volledige product weg hoeft te gooien als een onderdeel kapot is.

Voorbeeld: je hebt een eigen kledinglijn. Vanaf 2030 ben je als producent van consumentenkleding verantwoordelijk voor inzameling, recycling, hergebruik en afval van de producten die je op de markt brengt. Ga nu alvast met je belangrijkste partners in gesprek en ontdek hoe zij zich voorbereiden op deze maatregel. Misschien is dit het moment om over te stappen op partners die vooruitlopen op deze ontwikkelingen.

3. Afval verduurzamen

Bij het verduurzamen van je bedrijf is afval een belangrijk onderdeel. Op de werkvloer voorkom je bijvoorbeeld afval door kartonnen bekertjes te vervangen door herbruikbare mokken, of door zo min mogelijk te printen. Richt je productieproces zo in dat je restmateriaal zoveel mogelijk hergebruikt of doorverkoopt. Scheid bijvoorbeeld productieafval. Let daarbij goed op: schoon plastic afval kun je opnieuw gebruiken, vervuild plastic materiaal niet.

Voorbeeld: je hebt een webshop in elektronica. Je doet er alles aan om retouren te voorkomen, maar toch sturen je klanten drie van de tien pakketten terug. Vaak heeft de klant de verpakking al geopend, waardoor je de producten niet meer als nieuw kunt verkopen. Zonde, want met het product is niets mis. Door geretourneerde spullen afgeprijsd aan te bieden als ‘tweedekansproducten’ voorkom je dat je ze moet weggooien. En beperk je negatieve invloed op je winst.

4. Duurzaam inkopen

Kijk bij je inkoopproces niet alleen naar prijs en kwaliteit, maar let ook op het effect op milieu, mens en maatschappij. Bepaal wat voor jou en je klanten het belangrijkste is en bekijk welke onderdelen van je inkoopproces je op deze thema’s kunt verduurzamen.

Voorbeeld: je merkt als projectontwikkelaar in de bouw dat je klanten steeds meer interesse tonen in de herkomst van je kozijnen. Hoe zijn de kozijnen geproduceerd, en worden ze groen vervoerd? Neem op basis van deze vragen je inkoopbeleid onder de loep. Worden de kozijnen niet duurzaam geproduceerd? Ga op zoek naar een andere leverancier die duurzame grondstoffen levert en gebruikmaakt van elektrisch vervoer om CO2-uitstoot te verminderen.

5. Bedrijfspand verduurzamen

Je bedrijfspand verduurzamen kan door je energieverbruik terug te dringen en van het gas af te gaan. Of je kunt investeren in driedubbel glas, zonnepanelen en isolatie voor het hele pand. Ook kleinere aanpassingen, zoals het vervangen van lampen door ledverlichting, zijn een goede stap op weg naar verduurzaming van je bedrijfspand.

Voorbeeld: je huurt voor je accountantsbureau met tien medewerkers een ruimte in een bedrijfspand. Als huurder ben je vrij om de ruimte naar eigen wens in te richten, je bepaalt zelf hoe hoog de thermostaat staat en hoe hard de airco draait. Denk ook na over het installeren van tijdschakelaars op verlichting en apparatuur. Zo voorkom je dat buiten werktijden lichten branden en de printer onnodig aan staat. Overweeg je een eigen kantoorpand, dan moet je met meer zaken rekening houden: je moet je aan de energiebesparingsplicht houden en vanaf 2023 moet je kantoor minimaal energielabel C hebben.

6. Duurzaam vervoer

De makkelijkste manier om vervoer duurzaam te maken is het beperken van woon-werkverkeer. Jij en je collega’s kunnen wellicht vaker de trein, bus of fiets pakken. Is dat geen optie? Kijk eens naar de aanschaf of lease van een elektrische auto voor jou en je medewerkers. Of ga hybride werken: wissel kantoordagen af met thuiswerkdagen. Als je als transportbedrijf in de stad goederen vervoert, houd dan rekening met de uitstootregels. Er komen steeds meer milieuzones in steden. Daardoor wordt het lastiger om met auto’s en busjes goederen te vervoeren. Kijk of je je logistieke systeem met motorvoertuigen om kunt zetten naar andere vormen, zoals vervoer met de elektrische bakfiets.

Voorbeeld: je hebt een bakkerij in een grote stad en bezorgt driemaal per week aan huis. Hiervoor gebruik je een bestelbus. Je bus is toe aan vervanging. In 2025 mag je met een dieselbus de binnenstad niet meer in, omdat dit een emissieloze zone wordt. Dit is dus het moment om na te denken over elektrisch rijden. Kies op basis van het aantal bestellingen dat je nu hebt en je verwachtingen over toekomstige bestellingen voor een elektrische bestelbus of bakfiets.

7. Personeel

Van je personeel stimuleren om vaker de trein te pakken tot zorgen voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, duurzaamheid raakt ook je personeelsbeleid. Betrek je werknemers actief bij het verduurzamen van het bedrijf, zodat je ze motiveert om een bijdrage te leveren. Hang aan de duurzaamheidsthema’s die jij belangrijk vindt een jaarplan waaraan iedereen vanuit zijn afdeling en rol invulling kan geven. Ook hier geldt dat het Business Model Canvas een hulpmiddel kan zijn om alle stappen in kaart te brengen. Daarnaast kun je personeel prikkelen of juist ontmoedigen om bepaalde keuzes te maken, of kiezen voor een combinatie van beiden.

Voorbeeld: je bent eigenaar van een marketingbureau en wilt je bedrijf verduurzamen. Je start daarom een werkgroep die bestaat uit zowel collega’s die gepassioneerd zijn over duurzaamheid als collega’s die hier in hun privéleven niet of nauwelijks mee bezig zijn. Je legt deze groep vraagstukken voor, zoals: hoe kunnen we het woon-werkverkeer verduurzamen? Hieruit ontstaat het idee om leaseauto’s in te wisselen voor een eersteklas OV-abonnement met de voorwaarde dat reistijd ook werktijd is, omdat je vanuit een eersteklascoupé comfortabel kunt werken. Zo kunnen medewerkers buiten de spits reizen en zijn ze eerder thuis. Voor de medewerkers die nog steeds met de auto naar kantoor willen komen, breng je parkeergeld in rekening.

Met de digitale tool MKB Klimaatwerk ontdek je van welke regelingen jouw branche gebruik kan maken.

Bron: KvK

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign