• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Zelfstandigenwet of VBAR: frisse wind of meer mist?

Zelfstandigenwet of VBAR: frisse wind of meer mist?
30/07/2025Actueel

Sinds 1 januari 2025 is het handhavingsmoratorium vervallen, waardoor de Belastingdienst nu actief controleert op (schijn)zelfstandigheid. De praktijk worstelt echter nog steeds met de criteria uit het Deliveroo-arrest en heeft dringende behoefte aan duidelijkheid. Een aantal partijen presenteerde in april een alternatief wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet. Zal deze de gewenste duidelijkheid verschaffen?

Het veelbesproken wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR) werd op 7 juli 2025 ingediend bij de Tweede Kamer. Na de val van het kabinet werd VBAR niet controversieel verklaard, maar de politieke onzekerheid kan de verdere voortgang wel beïnvloeden. Om de situatie verder te compliceren, werd begin april door de partijen VVD, D66, CDA en SGP een alternatief wetsvoorstel gepresenteerd: de Zelfstandigenwet.

Met de verkiezingen in het vooruitzicht en mogelijke politieke verschuivingen, blijft het spannend: wordt het de VBAR of de Zelfstandigenwet?

Wetsvoorstel VBAR 2.0 overtuigt niet

Het aangepaste wetsvoorstel verschilt inhoudelijk nauwelijks van het vorige voorstel. Het enige nieuwe element is de recente jurisprudentie van de Hoge Raad (de Uber-zaak), die in het voorstel is verwerkt. Hierdoor wordt het element ‘ondernemerschap’ (gedraagt iemand zich als ondernemer) nu direct meegenomen in de beoordeling van de werkrelatie. De Raad van State had destijds kritiek op het oude voorstel, waardoor wij meer verbeteringen verwachtten.

De elf beschreven casussen in het voorstel vinden wij te zwart-wit en relatief eenvoudig te kwalificeren, terwijl de praktijk vaak grijs is. We hadden graag voorbeelden gezien die moeilijker te kwalificeren zijn.

De VBAR blijft daarmee feitelijk een toets achteraf, zonder echt iets nieuws te bieden. Het wetsvoorstel stelt daarom naar onze mening teleur. Hoe zit het met het andere spoor: de Zelfstandigenwet?

Initiatiefvoorstel Zelfstandigenwet

Als een duveltje uit een doosje werd dit voorjaar door onder andere Thierry Aartsen van de VVD de Zelfstandigenwet gepresenteerd. Dit is opmerkelijk, aangezien de VVD onderdeel is van het (demissionaire) kabinet, dat bezig is met de invoering van de VBAR. Het initiatiefvoorstel Zelfstandigenwet beoogt te bieden wat de VBAR mist: vooraf duidelijkheid en rechtszekerheid voor zzp’ers en opdrachtgevers.

Toetsingskader Zelfstandigenwet

Om te bepalen of iemand als zelfstandige kan werken, stelt de Zelfstandigenwet een cumulatieve toets van drie onderdelen voor:

Zelfstandigentoets
Bij deze toets wordt gekeken naar de zelfstandige zelf. Iemand kwalificeert als zelfstandige als deze voldoet aan de volgende vijf criteria:

  1. Werkt voor eigen rekening en risico (aansprakelijkheid, financieel risico);
  2. Voert een deugdelijke administratie (o.a. KvK-inschrijving en btw-nummer);
  3. Gedraagt zich als zelfstandig ondernemer (o.a. acquisitie);
  4. Treft adequate voorzieningen tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid;
  5. Treft adequate voorzieningen tegen inkomensverlies bij pensionering.

Werkrelatietoets
De werkrelatietoets onderzoekt de afwezigheid van gezag of een dienstverband. Hiervoor worden vier criteria voorgesteld:

  1. Vrijheid in de organisatie van werktijd (zeggenschap over wanneer en hoe lang iemand werkt);
  2. Vrijheid in de organisatie van het werk (zijn de werkzaamheden gedetailleerd omschreven?);
  3. Geen hiërarchische controle (zijn er interne sancties of functioneringsgesprekken?);
  4. De wil van partijen.

Sectoraal Rechtsvermoeden
De derde toets betreft een sectortoets. In sectoren waar het risico op schijnzelfstandigheid groot is, geldt een extra rechtsvermoeden voor werknemerschap. Als aan een meerderheid van de sectorale criteria wordt voldaan, is er in principe sprake van een arbeidsovereenkomst. Dit rechtsvermoeden kan echter weerlegd worden door de werkrelatietoets.

Commissie Beoordeling Toetsingskader Zelfstandigenwet

De initiatiefnemers van de Zelfstandigenwet willen een nieuwe onafhankelijke commissie oprichten die partijen gaat beoordelen en adviseren over de kwalificatie van de werkrelatie. De oordelen van deze commissie zullen bindend zijn voor uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV.

Het belangrijkste doel van de commissie is om een regulerende werking op de markt te hebben. Adviezen en beoordelingen worden openbaar gemaakt en richten zich vooral op de interpretaties van de criteria uit de zelfstandigen- en werkrelatietoets. Dit kan zorgen voor transparantie, aangezien een beslissing door de commissie ook geldig is voor andere zzp’ers en opdrachtgevers in vergelijkbare omstandigheden (openbare ruling).

Analyse Zelfstandigenwet

Enerzijds juichen wij het doel van de Zelfstandigenwet toe: het creëren van (vooraf) duidelijkheid en rechtszekerheid voor de markt. Anderzijds twijfelen wij of dit doel op korte termijn wordt bereikt in de huidige vorm. Het wetsvoorstel is op onderdelen onduidelijk. Enkele voorbeelden:

  • Het wetsvoorstel bevat veel open normen. Wat zijn bijvoorbeeld ‘adequate voorzieningen’ voor pensioen en arbeidsongeschiktheid? Het wetsvoorstel spreekt over ‘gangbare normen’, maar zelfstandigen moeten zelf motiveren dat ze aan deze voorwaarden voldoen;
  • De commissie gaat oordelen over de kwalificatie van de werkrelatie. Dit betreft een nieuwe wet, en rechtspraak moet nog ontwikkeld worden. Wij denken dat dit in de eerste jaren leidt tot meer onduidelijkheid. Daarnaast bestaat de kans dat de commissie wordt overspoeld met casussen, wat het systeem kan verlammen;
  • Het sectoraal rechtsvermoeden wordt aan de sectoren zelf overgelaten. Welke sectoren dit zijn en welke afspraken er worden gemaakt, is nog onduidelijk.

De Zelfstandigenwet kreeg bij de internetconsultatie meer dan 500 reacties. Ook de Raad van State moet nog advies uitbrengen voordat het voorstel naar de Tweede Kamer kan. Mogelijk leidt deze input nog tot de gewenste verduidelijkingen.

Verschillen VBAR en Zelfstandigenwet

De VBAR en de Zelfstandigenwet proberen hetzelfde doel te bereiken, maar via verschillende wegen. Wij benoemen de belangrijkste verschillen:

  • De VBAR bouwt voort op bestaande jurisprudentie, waarbij men vooral bezig is met het (achteraf) onderbouwen waarom iemand geen werknemer is. De Zelfstandigenwet is geheel nieuw en richt zich op het vooraf beoordelen of iemand kan aantonen dat hij/zij ondernemer is.
  • Bij de Zelfstandigenwet speelt het ‘inbeddingscriterium’ (de vraag in hoeverre iemand werkzaamheden verricht die deel uitmaken van de reguliere bedrijfsvoering) geen rol. Bovendien wordt de wil van partijen wel meegenomen, terwijl dit bij de VBAR niet het geval is.
  • De Zelfstandigenwet verplicht ondernemers om voorzieningen te treffen tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Onze conclusie is dat het onder de Zelfstandigenwet waarschijnlijk gemakkelijker is voor zzp’ers om aan de slag te gaan, vooral voor zzp’ers met een hoger uurtarief. Zij hebben onder de VBAR ‘last’ van het inbeddingscriterium, maar niet onder de Zelfstandigenwet.

Afsluiting

De VBAR stelt in de huidige vorm teleur en biedt voor de praktijk feitelijk weinig nieuwe inzichten. Wij hopen dat de parlementaire behandeling nog wat kan toevoegen aan het wetsvoorstel. De Zelfstandigenwet vinden we een verfrissend idee, maar deze moet nog verder worden uitgewerkt.

Hoewel de VBAR qua timing voorloopt op de Zelfstandigenwet, is het gezien de politieke situatie geen uitgemaakte zaak dat de VBAR het haalt. Het zou ons niet verbazen als de Zelfstandigenwet de VBAR inhaalt, maar het kan ook heel goed anders lopen. Het blijven roerige tijden voor de zzp’er.

Bron: Nextens

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zelfstandigenwet of VBAR: frisse wind of meer mist?
  • Risico’s schijnzelfstandigheid niet gedekt met BV, waarschuwt KVK
  • Cryptoaanbieders vanaf 2026 verplicht tot gegevensuitwisseling met Belastingdienst
  • ANWB waarschuwt e-rijders voor hoge laadkosten in het buitenland
  • Kabinet Schoof gevallen. Wat betekent dit fiscaal?
  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers
  • Staatssecretaris: geen koppeling aftrek hypotheekrente aan eerste IB-schijf
  • Je SBI-code gaat veranderen. Check je gegevens
  • Eerste Kamer stemt in met Wet plan van aanpak witwassen
  • Hoe werk je veilig online als je niet thuis of op kantoor bent?
  • De besloten vennootschap: rechtsvorm met minder privé risico
  • Modelovereenkomst vrijwaart niet altijd tegen naheffingen
  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign