• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen

Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
26/09/2023Actueel

De regering heeft op 19 september bekendgemaakt wat de belastingplannen zijn op het gebied van de autobelastingen.

Nu moeten deze uiteraard nog aangenomen worden door de Tweede en de Eerste Kamer, dus het is niet 100% zeker dat ze doorgaan. Toch zet fiscaal jurist en autobelastingspecialist Heleen Elbert de belangrijkste wijzigingen alvast voor je op een rij:

Reiskostenvergoeding omhoog

Vorig jaar werden we op Prinsjesdag al verblijd met een verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding (de gerichte vrijstelling) van 19 naar 21 cent. Per 1 januari aanstaande zou deze vergoeding omhoog gaan naar 22 cent. Volgens de huidige plannen gaat deze vergoeding in januari nog verder omhoog, namelijk naar 23 cent per zakelijke kilometer. Deze verhoging werkt ook door naar de andere reiskostenvergoedingen, zoals de vergoeding voor ziekenbezoek, de vergoeding voor vrijwilligerswerk en natuurlijk ook naar de aftrekpost die je als ondernemer kunt claimen bij het gebruik van een privévervoermiddel voor de zaak.

Regeling rondom OV-kaarten versimpeld

Wanneer je niet met de auto reist maar met het openbaar vervoer, kan jouw baas je een OV-abonnement of OV-kortingskaart geven of ter beschikking stellen (uit te lenen). Heb je zelf een OV-kaart? Dan kan jouw baas je daarvoor een vergoeding geven. De belastingregels die daarvoor gelden zijn op dit moment redelijk ingewikkeld, maar deze worden per 1 januari sterk versimpeld: per die datum mag de baas jou belastingvrij een OV-kaart geven, vergoeden of ter beschikking stellen, op voorwaarde dat je die kaart dan wel eens voor zakelijke ritten gebruikt. Hiervoor komt een gerichte vrijstelling in de werkkostenregeling.

Oldtimervrijstelling beperkt

Rijd je in een oldtimer auto, dan kun je gebruik maken van een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting wanneer de oldtimer 40 jaar of ouder is. Deze leeftijdsgrens was vroeger lager, dus voor een aantal auto’s geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2028 bereiken de auto’s uit de overgangsregeling de leeftijd van 40 jaar. De regering wil de oldtimervrijstelling per die datum versoberen. In de praktijk betekent dit dat je deze vrijstelling dan alleen nog maar mag gebruiken voor auto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 1988.

Verhoging BPM-voet per 2025

Koop je als particulier een elektrische of andere nulemissieauto, dan kun je onder voorwaarden gebruik maken van de SEPP. De SEPP is een subsidie die je mogelijk krijgt wanneer je een nieuwe of gebruikte auto koopt mits je die aanmeldt op www.rvo.nl en mits er op dat moment nog voldoende geld in de subsidiepot zit. Om deze subsidiepot gevuld te houden, wordt het BPM- basisbedrag, de BPM-voet, per 1 januari 2025 verhoogd met 200 euro.

Vervallen BPM-vrijstelling geldtransport

Dat de BPM-vrijstelling voor gewone bestelauto’s komt te vervallen per 1 januari 2025, is vorig jaar al bekend gemaakt. Per 1 januari 2026 komt ook de BPM-vrijstelling voor geldtransportauto’s te vervallen. Hierdoor hoopt men de geldtransportbedrijven over te halen om gebruik te gaan maken van elektrisch vervoer.

Kwarttarief kampeerauto’s van de baan

Wanneer je een kampeerauto hebt, kun je op dit moment nog gebruik maken van een aantrekkelijk motorrijtuigenbelastingtarief. Je hoeft namelijk maar 25% te betalen. Verhuur je de kampeerauto bedrijfsmatig? Dan krijg je maar 50% korting. Dit verschil gaat verdwijnen. In de toekomst ga je voor kampeerauto’s 50% motorrijtuigenbelasting betalen, ongeacht of je deze bedrijfsmatig verhuurd of niet.

Aanpassing autogas tarief

Rijdt jouw auto op autogas? Houd dan ook even de wetgeving in de gaten. Ook dit speciale tarief wordt aangepast.

Versoepeling buitenlandse auto

Word je als inwoner van Nederland in Nederland betrapt achter het stuur van een buitenlandse auto en heb je daar geen vrijstelling voor? Dan kan de Belastingdienst je een naheffingsaanslag opleggen met boete. Deze naheffingsaanslag is nu meestal vijf (!) jaar aan motorrijtuigenbelasting, tenzij je aannemelijk kunt maken dat je niet die hele vijf jaar in Nederland hebt gereden. Dat is in de praktijk een stuk moeilijker dan het lijkt. Omdat niet iedereen op de hoogte is van dit soort regels heeft men besloten om deze wat te versoepelen. Straks is de naheffingsaanslag nog maar één jaar. Dit is een hele verbetering, maar het is natuurlijk nog veel beter om je wel in deze regels te verdiepen en zo te voorkomen dat je zo’n aanslag krijgt.

Versoepeling handelaarskenteken

Maak je als bedrijf gebruik van een handelaarskenteken (de groene kentekenplaten), dan moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Houd je je niet aan alle voorwaarden, dan loop je tegen een forse naheffingsaanslag motorijtuigenbelasting op ter grootte van een jaarbedrag aan motorrijtuigenbelasting. Volgens de huidige plannen gaat deze naheffingsaanslag omlaag naar drie maanden, maar alleen als je deze krijgt omdat je de bijbehorende kentekenpapieren niet in de auto had liggen.

Verduidelijking apk-uitzondering bij schorsing

Laat je het kenteken van jouw auto schorsen, dan hoef je tijdens de schorsing geen motorrijtuigenbelasting te betalen. In ruil daarvoor mag de auto tijdens de schorsing niet op de weg komen. Er geldt een uitzondering wanneer je met deze auto naar de garage moet voor de apk-keuring. Deze uitzondering geldt alleen op de dag van de apk-keuring en dus niet op de dag daarvoor of de dag na de apk-keuring. Om misverstanden te voorkomen wordt dit nog iets duidelijker in de wet gezet.

Motorrijtuigenbelasting bij veranderingen

Wanneer je een motorrijtuig gaat aanpassen, kan het voorkomen dat deze hierdoor onder een andere regeling gaat vallen. Zo kan een bestelauto bijvoorbeeld veranderen in een personenauto of andersom. Op dit moment kun je eventueel nog aan een naheffingsaanslag ontkomen wanneer je bijvoorbeeld kunt laten zien dat niet jij, maar de vorige eigenaar dat motorrijtuig heeft aangepast. Na de voorgestelde aanpassing van de wettekst maakt het niet meer uit wie de aanpassing heeft gedaan en kun jij dus opdraaien voor de aanpassingen die de vorige eigenaar heeft gedaan.

Geen uitzondering meer voor paardenvervoer

Heb je een paardentrailer (meer specifiek: een niet-beroepsmatig gebruikt voertuig dat specifiek is ingericht voor paardenvervoer), dan kun je nu nog genieten van een laag motorrijtuigenbelastingtarief. Als deze belastingplannen doorgaan, ga je per 2026 echter het gewone motorrijtuigenbelastingtarief betalen.

Betalen Naar Gebruik doorgeschoven

Mocht je je afvragen hoe het nu zit met de plannen voor het Betalen Naar Gebruik (BNG): de regering laat het opstellen van deze vervanger van de huidige motorrijtuigenbelasting over aan het volgende kabinet.

Tot slot

Hoewel de belastingplannen uit dit nieuwsbericht op Prinsjesdag zijn aangekondigd, is het niet 100% zeker dat zij ook doorgaan. Houd daarvoor deze website in de gaten. Wij hebben ons uiterste best gedaan om dit Prinsjesdagnieuws zo snel en zo foutloos mogelijk te brengen, maar we aanvaarden geen aansprakelijkheid mocht er in alle haast een foutje zijn ingeslopen.

Bron: Accountancy Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign