• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk

Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
28/05/2025Actueel

De gebruikelijkloonregeling, bedoeld om belastingontwijking onder directeur-grootaandeelhouders (dga’s) tegen te gaan, blijkt in de praktijk deels doeltreffend en doelmatig te zijn. Dat blijkt uit het rapport “Evaluatie gebruikelijkloonregeling: Draagt de dga zijn steentje bij?”, dat staatssecretaris Van Oostenbruggen (Financiën) vrijdag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

De evaluatie van de gebruikelijkloonregeling is uitgevoerd door onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën. Het kabinet komt op een later moment met een inhoudelijke reactie op het rapport. De regeling verplicht dga’s zichzelf een loon toe te kennen dat in verhouding staat tot hun werkzaamheden. Dit moet voorkomen dat zij via lage of geen loonsbetalingen belastingheffing ontwijken door vooral dividend uit te keren.

Ondergrens

De evaluatie wijst uit dat het merendeel van de dga’s zich houdt aan de wettelijke kaders. Tegelijkertijd valt op dat een aanzienlijk aandeel, zo’n veertig procent, een loon onder de ondergrens hanteert. Driekwart daarvan werkt in deeltijd, wat deels de lage lonen verklaart. Maar er blijft een restgroep over waarbij vermoed wordt dat het lage loon het gevolg is van strategisch gedrag, gebrekkige kennis of het vermijden van discussie met de Belastingdienst.

Fiscale optimalisatie bij hogere inkomens

Opvallend is ook het verschil in inkomensstructuur tussen lage en hoge inkomens, constateren de onderzoekers. Bij lage inkomens vormt loon doorgaans het grootste deel van het inkomen. Naarmate het totale inkomen stijgt, winnen dividenduitkeringen en leningen uit de eigen bv sterk aan gewicht. Dit patroon duidt op toenemende fiscale optimalisatie bij hogere inkomens, waarbij het vaste loon zo laag mogelijk wordt gehouden om belastingdruk te beperken.

Passend gebruikelijk loon lastig

Het vaststellen van een passend gebruikelijk loon blijkt in de praktijk lastig. Zowel dga’s als belastingadviseurs en medewerkers van de Belastingdienst geven aan dat de benodigde informatie vaak ontbreekt. Er is weinig vergelijkingsmateriaal beschikbaar over vergelijkbare dienstverbanden, en de koppeling tussen loon en arbeidsmarktomstandigheden is complex. Hierdoor ontstaat ruimte voor schattingen die slechts globaal zijn onderbouwd, wat de handhaving bemoeilijkt. Veel dga’s ervaren bovendien weinig controle van de Belastingdienst, wat de prikkel om het loon realistisch vast te stellen verder verkleint.

Een econometrisch model op basis van loondata van hoogverdienende werknemers laat zien dat tot een inkomensniveau van circa zeventigduizend euro het gebruikelijk loon in werkelijkheid structureel lager ligt dan wat het model voorspelt. Dit bevestigt het beeld dat veel dga’s zichzelf een relatief laag loon toekennen. Daarbij speelt ook de afschaffing van de zogeheten doelmatigheidsmarge nauwelijks een rol: een verwachte stijging van het loon na de afschaffing van deze marge is uitgebleven.

Deels doeltreffend en doelmatig

De conclusie van het rapport is dat de regeling grotendeels functioneert. De totale loonsom die via de regeling wordt gerealiseerd ligt rond de tachtig procent van wat wettelijk vereist zou zijn. Daarmee worden de doelstellingen voor een belangrijk deel gehaald, al kan vijftien tot vijfenveertig procent van de loonsom daadwerkelijk worden toegeschreven aan het bestaan van de regeling. Zonder deze regeling zou dus een aanzienlijk deel van de dga’s mogelijk geen of een lager loon uitkeren.

De doelmatigheid van de regeling wordt als goed beoordeeld. De opbrengsten in belasting en premies liggen tussen de 0,9 en 2,3 miljard euro, tegenover relatief lage uitvoeringskosten van enkele honderden miljoenen. Daarnaast biedt de regeling bescherming tegen onbedoeld gebruik van inkomensafhankelijke regelingen en voorkomt zij belastinguitstel. Potentiële alternatieven, zoals loonbepaling op basis van kapitaalstructuur, zijn onderzocht maar blijken kwetsbaar voor manipulatie van winst of eigen vermogen en stuiten op juridische bezwaren.

Verbetering

Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat verbetering mogelijk is. Zo zou de informatievoorziening kunnen worden versterkt, bijvoorbeeld via uniforme waarderingsmethoden of een verhoging van de ondergrens voor specifieke dga-profielen. De vraag is wel in hoeverre zulke aanpassingen de effectiviteit daadwerkelijk verhogen, zonder de uitvoeringskosten onevenredig te laten stijgen. De haalbaarheid en kostenefficiëntie van deze opties verdienen daarom nader onderzoek.

Bron: Accountancy Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign