• Fiscaris
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming

Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
24/08/2023Actueel

De meest heldhaftige manier om de cashflow van uw onderneming te vergroten is een reuze financiële meevaller, een nieuwe klantengroep of nieuwe producten of diensten lanceren. Maar er zijn ook minder risicovolle manieren om uw onderneming financiële puf in te blazen. Een van de dingen die u ook kunt proberen is het optimaliseren van de geldstromen die er nu al zijn binnen uw onderneming.

Het verbeteren van de geldstromen kan uw onderneming veel opleveren én het zijn meestal geen ingrepen die veel geld kosten of die heel ingewikkeld zijn. Alles staat of valt met inzicht in uw geldstromen.

Een goed middel daarvoor is een liquiditeitsbegroting. Daarin maakt u maandelijks of per kwartaal een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven. Maak dus, voor zover u dat nog niet deed, zo’n begroting om overzicht te houden.

Betaalgedrag is aandachtspunt

Punt van aandacht bij het opstellen van het inkomstendeel van de liquiditeitsbegroting is het betaalgedrag van klanten. De omzet wordt geboekt op het moment dat de factuur wordt uitgereikt. Maar een rekening wordt – meestal – niet meteen betaald. Het kan soms zelfs maanden duren voordat het geld daadwerkelijk op de bankrekening staat.

Bij het opstellen van het kostendeel moet u er ook rekening mee houden dat grotere uitgaven, zoals de huur, de verzekeringen en de inkoop van voorraden, vooruit moeten worden betaald. Om het geheel werkbaar te houden is het aan te raden om de liquiditeitsbegroting globaal te houden. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • te kijken naar de grote uitgaven en inkomsten en voor de rest met gemiddelden te werken;
  • te begroten per kostengroep en geen verdeling te maken in specialisaties of dienstverleners;
  • ervoor te kiezen om per kwartaal in plaats van per maand te begroten.

Het is verstandig periodiek alle contracten na te lopen

Aan welke knoppen te draaien

Als u inzicht heeft in de geldstromen, wordt meestal ook al vrij snel duidelijk aan welke knoppen u kunt draaien. Of u nog kunt beknibbelen op uw kosten, hangt sterk af van de specifieke situatie van uw onderneming. Het is verstandig periodiek alle contracten na te lopen, en kritisch te bekijken of alle afgenomen producten of diensten nog wel echt aansluiten op de huidige activiteiten van uw onderneming.

Een andere knop is uw verkoopkanaal onder de loep nemen. Een mooi voorbeeld hiervan dateert uit eind jaren ’90 toen Compaq directe verkoop van computers met korting via telefoon en internet instelde om het succes van concurrent Dell af te weren.

Houd grip op debiteuren

Over naar de inkomstenkant van uw onderneming. De belangrijkste geldstroom aan die kant zijn uiteraard uw klanten. Zoals gezegd worden uw facturen waarschijnlijk niet per ommegaande voldaan. Een doordacht debiteurenbeleid is dus van groot belang. Soms is het nodig om strak op een onwillige wanbetaler te zitten (zie het kader hieronder). U bent immers geen liefdadigheidsinstelling.

Incassokosten doorberekenen aan wanbetaler, maar wel tot een wettelijk maximum

Voorwaarden voor het verhalen van incassokosten op uw debiteuren kunt u vastleggen in uw algemene voorwaarden of in het contract dat u met uw zakelijke klant sluit. Ook hier geldt weer dat u er geen gebruik van hoeft te maken en voor een vriendelijkere benadering kunt kiezen. Maar dan heeft u in elk geval voorwaarden om op terug te vallen als het nodig is.

Regelt u niets, dan gelden ook voor zakelijke contracten de voorschriften uit de Wet incassokosten. Daarin staat dat u voor vorderingen tot € 2.500 maximaal 15% van het bedrag als incassokosten mag doorberekenen aan de debiteur. U mag hierbij altijd minimaal € 40 rekenen, ook als 15% van uw vordering lager is dan dit bedrag.

Aanmaning

Dit percentage van 15% loopt af naarmate de vordering hoger wordt. Overige kosten (zoals aanmaningskosten of administratiekosten) mag u niet in rekening brengen. Na overschrijding van de laatste betalingstermijn stuurt u een schriftelijke aanmaning, de ‘14-dagenbrief’. Daarmee krijgt de debiteur de gelegenheid om de openstaande rekening alsnog binnen 14 dagen te betalen. Gebeurt dat niet, dan mag u de factuur verhogen met incassokosten. Hierbij geldt als voorwaarde dat het bedrag van deze kosten vermeld moet zijn in de 14-dagenbrief.

Maar in andere gevallen werkt een zachtere of persoonlijke benadering veel beter. Want dat de debiteur niet betaalt, is lang niet altijd onwil. Aandringen bij een debiteur die krap bij kas zit, heeft weinig zin. Druk blijven uitoefenen kan in zo’n situatie zelfs averechts werken. Een debiteur die echt in het nauw zit, zal dan mogelijk proberen om helemaal van de factuur af te komen, bijvoorbeeld door te klagen dat uw onderneming geen goed werk heeft geleverd. Daarmee raakt de betaling dus nog verder uit zicht.

Korting

Mogelijk bereikt u dus meer met een andere aanpak. In het algemeen geldt dat een telefoontje naar de debiteur vaak beter werkt dan het sturen van een nieuwe aanmaning. In zo’n gesprek kunt u bijvoorbeeld ook een betalingsregeling aanbieden (zie het kader hieronder). Alvast een deel van de factuur is immers beter dan helemaal niks.

U heeft nog andere mogelijkheden als u niet kunt betalen

Harde taal uitslaan naar klanten die nog een rekening open hebben staan is vaak maar matig effectief. De focus verleggen naar de mogelijkheden die uw debiteur heeft, kan de oplossing zijn. Beschrijf bijvoorbeeld in een verstuurde herinnering nadrukkelijk een betalingsregeling. Een tekst als ‘Mocht u niet in staat zijn de factuur in één keer te voldoen, neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken’ is vaak al genoeg om debiteuren tot actie over te laten gaan, blijkt in de praktijk.

Ook een andere vormgeving van de factuur kan helpen. In de regel staat het openstaande bedrag dikgedrukt op de rekening, zodat dit als eerste in het oog springt. Daardoor bestaat de kans dat een debiteur de overige teksten niet eens zal lezen. Het verleggen van de focus door de mogelijkheden die uw debiteur heeft dik of cursief te drukken, zorgt dat die tekst als eerste gelezen wordt. Dit geldt overigens allemaal alleen als uw debiteur de aanmaning niet boven op dezelfde stapel legt als waar uw ongeopende factuur al ligt. Als u dat vermoedt, is bellen toch weer de slimste route om een oplossing te vinden.

Een ander veelgebruikt instrument om afnemers aan te sporen om (snel) te betalen, is een korting geven op het totale factuurbedrag. De afnemer mag dan een bepaald percentage van het factuurbedrag exclusief BTW aftrekken bij betaling binnen een bepaald aantal dagen.

Besparen met goed crediteurenbeheer

Klanten die hun facturen op tijd betalen zijn natuurlijk goed voor de liquiditeit van uw onderneming. Maar er valt mogelijk ook nog wel wat te winnen bij de geldstroom die uw onderneming uit gaat: crediteurenbeheer dus.

Crediteurenbeheer is namelijk meer dan alleen het controleren en betalen van de binnengekomen facturen. Maak allereerst goede afspraken met leveranciers over kwaliteit, prijzen, levertijden en betalingsvoorwaarden. Leg de betalingsvoorwaarden van (nieuwe) leveranciers ook correct vast in uw crediteurenadministratie.

Stel verder een overzicht op van de betalingstermijnen van crediteuren. Als u geen aparte betalingstermijn heeft afgesproken met de leverancier en er staat geen termijn in de leveringsvoorwaarden, geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. De tool Crediteuren bijhouden is een Excel-bestand dat u kunt gebruiken voor het bijhouden van een crediteurenoverzicht.

De bank en de Belastingdienst hebben extra rechten om hun geld te innen

Volgorde van betalingen

Bij de betalingen kunt u ongeveer deze rangorde aanhouden:

  • Als er rekeningen van de bank of de Belastingdienst openstaan, betaalt u die als eerste. Deze schuldeisers hebben namelijk extra rechten om hun geld alsnog te innen. Betaal deze rekeningen echter niet eerder dan noodzakelijk is.
  • Ten tweede betaalt u de crediteuren die én een opslag berekenen bij te late betaling én wier betalingstermijn (bijna) is verstreken. Zo voorkomt u dat u nóg meer geld moet betalen.
  • Is er dan nog geld over, dan betaalt u de crediteuren die een korting op de factuur geven aan vroege betalers. Op die manier ‘verdient’ u eigenlijk geld.
  • Vervolgens betaalt u de leveranciers die u nodig heeft om uw onderneming draaiend te houden.
  • Tot slot de overige crediteuren.

Crediteuren met wie u de goede relatie die u heeft niet op het spel wilt zetten, en crediteuren die producten leveren die u moeilijk ergens anders kunt inkopen, kunt u dan weer voorrang geven boven de rest.

Bron: Rendement Online

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op
  • Staatssecretaris legt kritiek Raad van State naast zich neer: wetsvoorstel box 3 naar Kamer
  • Fiscale maatregelen Voorjaarsnota 2025
  • Gebruikelijkloonregeling onder de loep: deels effectief, verbetering wenselijk
  • ZZP’ers haken massaal af na aanscherping regels
  • Waar moet je op letten bij het overnemen van uitzendkrachten?
  • Wet tegenbewijsregeling Box 3: rust of nieuwe conflicten?
  • Belastingdienst besteedt in 2025 extra aandacht aan zakelijke kosten
  • Voorjaarsnota: de fiscale contouren van het akkoord
  • Wet Vbar aangepast na recent arrest over ondernemerschap en schijnzelfstandigheid
  • De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever
  • RB voorziet tsunami aan bezwaren bij Wet tegenbewijsregeling box 3
  • Door parttime werken wordt gebruikelijk loon DGA niet verlaagd
  • Belasting op vakantiewoning stijgt: ‘scheve situatie’
  • 7 Groene beleggingsproducten weg na verdwijnen fiscaal voordeel
  • Zzp’en in het buitenland: wel/niet in het handelsregister?
  • Wetsvoorstel Tegenbewijsregeling box 3 naar Tweede Kamer
  • Definitieve forfaitaire rendementspercentages 2024 gepubliceerd
  • Hoge Raad geeft uitleg Deliveroo-arrest: ondernemerschap kan doorslaggevend zijn
  • De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen
  • Een op drie zzp’ers zet niets opzij voor belasting
  • Terbeschikkingstelling werkruimte in woning is economische activiteit
  • Werk jij digitaal veilig? Controleer het met de checklist
  •  Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig
  • Belastingdienst doet oproep: let strikter op zakelijke kosten in aangiften
  • Overzicht verschillen handhaving schijnzelfstandigheid in 2024, 2025 en 2026
  • Raad van State: wetsvoorstel box 3 ‘haast onmogelijke opgave’
  • Elke dag zakelijk rijden nog geen bewijs voor ontbreken privégebruik
  • Tweede Kamer stemt in met beperking toegang UBO-registers
  • Kamerdebat over box 3: weinig zicht op versoepeling voor vastgoedbeleggers
  • Klein geschenk: loon of geen loon?
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Staatssecretaris gaat door met ‘minst slechte’ box 3-route
  • Lang niet altijd beter af met werkelijk rendement in box 3
  • Vóór 1 februari 2025 voldoen aan renseigneringsverplichting UBD
  • De meestgestelde vragen over schijnzelfstandigheid
  • Modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029
  • Gebruikelijkloonregeling in 2025: hoe zit het precies?
  • Bijtelling privégebruik auto in 2025: hoe zit het?
  • Regel einde dienstverband met een vaststellingsovereenkomst
  • De beste wensen voor het nieuwe jaar
  • Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2025: handhaven zonder moratorium
  • Belangrijkste wijzigingen belastingen 2025
  • Nieuw stelsel box 3 op basis van werkelijk rendement uitgesteld
  • Fiscus en UWV zien verplichte zelfstandigen-aov niet zitten
  • Ongerealiseerde waardestijging telt mee in box 3, eigen gebruik 2e woning blijft buiten beschouwing
  • Belastingdienst verstuurt voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2025
  • Waarom de SBI-code van je bedrijf belangrijk is
  • Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
  • Toch nog verruiming van vrije ruimte WKR 2025
  • Belangrijke waarschuwing: Vals bericht Belastingdienst
  • Helft bedrijfsleven verwacht minder gebruik te maken van ZZP-ers
  • Fiscus wijst nogmaals op verjaren box 3-aanslag 2021
  • Tweede Kamer neemt gewijzigd Belastingplan 2025 aan
  • Wetswijzigingen per 1 januari 2025
  • Rechter halveert onevenredig hoge belastingrente vpb
  • Eindejaarstips top 10
  • Waarom e-Herkenning essentieel is voor jouw onderneming
  • Wachten op de verplichte AOV voor zzp’ers?
  • Start hersteloperatie box 3
  • Maaltijden tijdens zakelijk verblijf toch aftrekbaar
  • Kamer wil handhavingsmoratorium minder heet opdienen
  • Rapportageverplichting crypto-aanbieders moet belastingontduiking gaan voorkomen
  • Idsinga stevent af op confrontatie met Eerste Kamer om btw-verhoging
  • Top 10 Prinsjesdag 2024
  • Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
  • Sponsort U ook onze fiscalist met de Muskathlon?
  • Stand van zaken rechtsherstel box 3
  • Belastingdienst publiceert modellen rittenregistratie auto van de zaak
  • Kleineondernemersregeling versoepelt per 1 januari 2025
  • Btw voor cultuur, boeken en sport naar 21%
  • Ook Wet excessief lenen zou inbreuk maken op Europees eigendomsrecht
  • Fiscus legt definitieve aanslagen box 3 op over 2021
  • Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3
  • Fiscus wil met sectoren alternatieven zoeken voor schijnzelfstandigheid
  • Overgangsregeling UBO-register afgelopen, nieuwe regels voor wwft-instellingen
  • Terugleververgoeding zonnepanelen fors omlaag
  • Belastingontduiking via crypto’s ongrijpbaar voor fiscus
  • Bedrijfsleven ervaart belastingstelsel als complex, roep om vereenvoudiging
  • Waarschuwing AP: gebruik van AI-chatbots kan leiden tot datalekken
  • Eerste reactie kabinet op nieuwe box 3-arresten Hoge Raad
  • Tijd dringt voor zzp’ers en hun opdrachtgevers
  • Europees Hof van Justitie bevestigt btw-vrijstelling voor fiscale eenheden
  • Fiscus geeft opheldering over onzakelijke lening tussen bv’s
  • Waarom is het niet erg om eindheffing te betalen?
  • Verlaagde forfait is niet van toepassing op leaseauto
  • Omzetverhoging is belangrijkste bedrijfsdoel voor 2024
  • Aanslagen Vpb 2022 met voort te wentelen voorheffingen opgelegd
  • Van Rij stuurt wetsvoorstel box 3 naar Raad van State
  • Van Rij: ‘Spaarders in box 3 mogen oordeel Hoge Raad niet afwachten’
  • Wetsvoorstel meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige naar Raad van State
  • Opvragen uittreksel UBO-register uitgesteld
  • Premie verplichte aov zelfstandigen bekend
  • Onderzoek: versobering 30%-regeling kan juist nadelig zijn voor schatkist
  • Oude portaal voor ondernemers sluit definitief op 1 juli 2024
  • Bekeuring past niet bij rittenregistratie: naheffing terecht
  • Dit wil de nieuwe coalitie
  • Spaarders achtergesteld bij definitieve aanslag 2023’
  • Hoge Raad: gratis gezonde lunch onbelast te verstrekken
  • Regels concurrentiebeding aangescherpt

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2025 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign