• Fiscount Loonservice
  • SALARIS ADMINISTRATIES
  • KLANTENPORTAAL
Bel ons 070 - 3508624
HealthFlex
×
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Accountants
    • Belastingen
    • Salarisadministratie
    • Onze Services
  • Informatie
  • Over ons
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder

Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
29/11/2022Actueel

Alle nieuwe zakelijke auto’s moeten mogelijk al per 2024 emissievrij zijn. De Vereniging Zakelijke Rijders vindt dat de leaserijder de dupe wordt van deze maatregel.

Minister Jetten van Klimaat geeft in de Kamerbrief bij de concept-Klimaatnota het volgende aan:

De intrekking van de productiebeperking bij kolencentrales waartoe het kabinet heeft moeten besluiten om de leveringszekerheid van gas op de korte termijn te borgen, leidt tot extra CO2-uitstoot. Het kabinet wil de extra uitstoot compenseren met een pakket alternatieve maatregelen, zodat de gascrisis niet uitmondt in extra uitstoot van broeikasgassen en zo ten koste gaat van het behalen van onze klimaatdoelen. Een van deze maatregelen is: versnelde verduurzaming van het zakelijk wagenpark. Hierbij worden de mogelijkheden verkend om per 2024/2025 een normering in te stellen waarbij alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn.

De maatregelen zullen de komende maanden nader worden uitgewerkt en worden meegenomen als onderdeel van de integrale besluitvorming over aanvullend klimaatbeleid in de reguliere begrotingscyclus in het voorjaar van 2023.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) constateert grote praktische problemen bij de maatregel om alle nieuwe zakelijke auto’s al per 2024 emissievrij te maken. Volgens VZR trekt de zakelijke rijder aan het kortste eind.

Hoge bijtelling, cap omlaag

De voordelen in de bijtelling voor het kiezen van een elektrische auto zijn inmiddels vrijwel verdampt. Het drempelbedrag waaronder je een lage bijtelling krijgt, gaat per 1 januari 2023 verder omlaag (naar € 30.000). Het kiezen van een elektrische auto wordt dus steeds minder aantrekkelijk. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer.

De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen (netto minder salaris ontvangen) en wordt daardoor dus “gestraft” voor het rijden in een elektrische auto.

Verslechtering secundaire arbeidsvoorwaarden

Het ter beschikking stellen van een verplichte elektrische auto zal bij veel werkgevers leiden tot het opnieuw beoordelen of een leaseauto tot het secundaire arbeidspakket behoort. Als een werknemer geen leaseauto meer ter beschikking krijgt, maar bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding, zal hij de kilometers gaan rijden met een privéauto. Deze auto is in 95% van de gevallen een benzine- of dieseluitvoering en vaker van een ouder bouwjaar. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.

Niet uitvoerbaar

Er zijn veel operationele uitdagingen rondom elektrische auto’s. Er zijn lange levertijden oplopend tot 12 maanden door grondstoffentekorten. Het plaatsen van de laadpalen is niet altijd mogelijk en kent lange doorlooptijden. Energieprijzen stijgen enorm en niet alle energie is “groen” opgewekt. 2024 is daarom volgens VZR veel te ambitieus. Nederland wil daar vooruit lopen op het besluit van de Europese Commissie dat alle nieuwe auto’s per 2035 emissievrij moeten zijn.

Beter alternatief: variabele bijtelling

Er is een gunstig alternatief direct ter beschikking die nog niet wordt genoemd in de Klimaatnota. Uit onderzoek blijkt dat de werknemer minder kan rijden met de auto van de zaak als dit een voordeel oplevert in de bijtelling. Bij dit type bijtelling wordt geen vast bedrag voor bijtelling betaald, maar per gereden privékilometer: variabele bijtelling. Een stimulerende maatregel die een netto besparing oplevert van 67 miljoen kilogram CO2.

VZR adviseert dan ook het verplicht zakelijk elektrisch rijden niet door te zetten en in plaats daarvan variabele bijtelling in te zetten.

Bron: Salaris Vanmorgen

Bollard staat voor u klaar!

Vind hier alle informatie

Nieuwsbrief

Vul uw email in om u aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Financieel Specialist nodig?

Neem contact met ons op!

Nieuwsarchief

  • Sterk verruimde lijfrenteruimte, benut de aftrekposten maximaal
  • Europese Commissie past Jaarrekeningrichtlijn aan
  • DBA of VBA – wat maakt het uit?
  • Eigen woning niet meer dan 10% zakelijk gebruikt: verplicht privévermogen
  • IACK: uitstel afschaffing? En aanpassing voor co-ouders
  • Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024
  • Online oprichten bv’s mogelijk vanaf 1 januari 2024
  • 11 (on)gewone manieren om personeel te werven
  • Prinsjesdag 2023: de belangrijkste wetsvoorstellen
  • Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen
  • Hoe hoog is de vrije ruimte van de WKR in 2024?
  • AG: ook Wet Rechtsherstel box 3 schendt discriminatieverbod en eigendomsrecht
  • Subsidiepot elektrische auto’s nog voor ruim de helft gevuld
  • Bijtelling elektrische auto blijft gelijk in 2024
  • Vier op de tien zzp’ers zonder financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Wet DBA: voorkom schijnzelfstandigheid
  • Spaar-BV verliest aantrekkelijkheid door gewijzigde belastingregels
  • Extra voorwaarden turboliquidatie vanaf 15 november 2023
  • Steeds meer cao’s bevatten afspraken over zzp’ers, maar verdeelde reacties
  • Marge mkb verder onder druk, personeelstekort blijft
  • ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine
  • Optimaliseren van bestaande geldstromen in uw onderneming
  • Zo voorkom je een datalek
  • 10 belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers
  • Pand op de balans, gevaar of kans?
  • Een rechtspersoon beëindigen via de turboliquidatie
  • Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
  • Brief Belastingdienst over intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel coronacrisis
  • Plannen voor verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (AOV)
  • Minimumuurloon gaat in op 1 januari 2024
  • Rapport: hoogte reiskostenvergoeding nog voldoende
  • Kleine BTW-ondernemer mag KOR andere lidstaat gaan toepassen
  • De nieuwe pensioenwet: dit betekent het voor u
  • Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen
  • Lager fictief loon door beperkte inzetbaarheid onvoldoende onderbouwd
  • Kabinet legt concurrentiebeding aan banden
  • De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
  • Als zzp’er in loondienst, waar let je op
  • Fiscus begint eind augustus pas met invorderen coronaschulden
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Top 5 fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota 2023
  • Nieuwe wetten en regels voor mkb’ers vanaf 1 juni 2023
  • Reiskostenvergoeding betalen aan werknemers
  • Subsidieregeling voor digitalisering mkb weer open
  • Hoe wikkelt u de oudedagsverplichting af?
  • Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro in 2023
  • Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
  • De magische 1.225 uur: alles over het urencriterium
  • Belastingdienst schort opleggen definitieve aanslagen en afhandelen van bezwaarschriften box 3 op
  • Terugbetaling van de uitgestelde belastingbetalingen
  • Wat worden de regels over de beoordeling van arbeidsrelaties?
  • Borgstelling mkb-kredieten met vier jaar verlengd
  • Parkeerkosten auto van de zaak vergoeden: werkkostenregeling toepassen?
  • Dit betekent de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
  • Zal ik mijn meewerkende partner een meewerkbeloning geven of meewerkaftrek claimen?
  • Gevolgen rekening-courantschuld door Wet excessief lenen
  • Nieuwe spaartaks weer uitgesteld, nu tot 2027
  • Definitieve percentages box 3 bekendgemaakt
  • Geen verhoging belastingrente per 1 maart
  • Hof: urenregistratie niet specifiek genoeg voor zelfstandigen- en startersaftrek
  • Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
  • Nog veel ondernemers met coronabelastingschuld, fiscus gaat beschikkingen sturen
  • Geen gezagsverhouding en dus ook geen arbeidsovereenkomst docent en welzijnsinstelling
  • Pensioen opbouwen
  • Belastingdienst verstuurt informatiebrieven aan niet-bezwaarmakers box 3
  • Belastingrente voor de VPB gaat per 1 maart van 8% naar 10,5%!
  • Box 3-heffing op basis van werkelijk rendement nog geen uitgemaakte zaak
  • Eigenaar bedrijf mag zakelijke auto voor zacht prijsje overnemen
  • IB- en VPB-ondernemers mogen dit jaar willekeurig afschrijven
  • Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak
  • Bezwaar en beroep instellen tegen NOW loont vaak – maar niet altijd
  • Eerste Kamer stemt in met Wet invoering minimumuurloon
  • Definitieve aanslagen inkomstenbelasting met box 3-heffing: maak bezwaar!
  • Helft werkgevers moet nog definitieve NOW-aanvraag doen
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor
  • In 2023 gaan de toeslagen omhoog
  • Rittenregistratie niet nauwkeurig genoeg, bijtelling terecht
  • Facturerende profhockeyer is volgens rechter toch werknemer
  • Subsidiepot elektrische auto’s weer opengesteld
  • Binnen de loon- en inkomstenbelasting vinden per 2023 diverse wijzigingen plaats op het gebied van tarieven, heffingskortingen en aftrekposten.
  • (geen titel)
  • Juridische regels (schijn)zelfstandigheid verder uitgewerkt, meer handhaving fiscus
  • Gebruikelijk loon dga stijgt in 2023 naar € 51.000
  • Eerste Kamer neemt Belastingplan 2023 aan: de belangrijkste belastingwijzigingen op een rij
  • Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?
  • Tien basismaatregelen om cybercriminelen buiten de deur te houden
  • Pensioenverhoging op komst voor deel dga’s
  • Zo help je een werknemer met geldzorgen
  • Bevestiging ministerie van Financiën: niet-bezwaarmakers box 3 hebben dezelfde rechtspositie als massaal bezwaarmakers
  • Europees Hof haalt streep door publieke toegankelijkheid UBO-register
  • Kaag: tijdelijk geen informatieverstrekking uit UBO-register na uitspraak hof
  • Drie eindejaarstips voor lijfrentehouders. Wel of geen directe actie vereist?
  • Minimumloon volgend jaar ruim 10% omhoog
  • Plannen kabinet verhoging belastingvrije reiskostenvergoeding naar € 0,21
  • Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder
  • AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog
  • Vanaf 2023 0% BTW voor zonnepanelen voor woningen
  • Vrije ruimte in 2023 tijdelijk omhoog naar 3 procent
  • Financieel experts voorzien grote problemen door overbruggingswet box 3
  • Plannen kabinet voor afschaffen oudedagreserve

Kantoor Den Haag

Bezoekadres
Jan van Nassaustraat 125  
2596 BS Den Haag

070 - 3508624

info@bollard.nl

Aangesloten bij

NBA

Novak

Register Belastingadviseurs

Wij steunen:

Informatiemenu

  • Nieuwe Klant
  • Veelgestelde vragen
  • Klachtenbehandeling
  • Support
  • Privacy Policy
Copyright & Cookies | © 2017-2023 All rights reserved
Designed by Alentejo Webdesign